Venter storinnrykk i påsken

Torsdag 22 og fredag 23. mars blir svært travle dager på Oslo lufthavn (Foto: Avinor)

Årets påskeutfart er rett rundt hjørnet, og det ventes mange reisende de kommende dagene. Inspirert av de tradisjonsrike fjellvettreglene har vi samlet våre beste tips for en behagelig reise.

Forhåndsbestill mat her

- Stikkord for påskeutfarten er mange reisende og mye spesialbagasje. Derfor oppfordrer vi alle som skal ut og fly i påsken til å møte opp i god tid og gjøre seg kjent med flyselskapenes bagasjeregler i forkant av reisen, oppfordrer kommunikasjonssjef ved Oslo lufthavn, Joachim Westher Andersen.

Den største utfartsdagen er fredag 22. mars med over 95.000 reisende, men jevnt over ventes det høye passasjertall.

- Påsken er en av de travleste utfartene i året på Oslo lufthavn. Det en del flere reisende enn normalt, så vi anbefaler at man beregner litt ekstra tid og en litt større porsjon tålmodighet i disse dagene. Reiser du med barn kan du kan du bruke familieslusen som er godt merket. Denne finnes både i den nye og den gamle delen av avgangshallen, og kan brukes av alle som reiser med barn under 12 år, forklarer Andersen.

Han lover påskeeggjakt og gode påsketilbud til de reisende, og har i tillegg listet opp Oslo lufthavns egne flyplassvettregler før påsken:

1. Planlegg turen og beregne ekstra tid

Ta deg god tid til innsjekk, eventuell sending av spesialbagasje, sikkerhetskontroll og tiden man bruker å gå til gate. Skal du reise til land utenfor Schengen er det også lurt å beregne litt ekstra tid til passkontrollen.

2. Tilpass turen

På Oslo lufthavn har vi egne sluser til familier med barn under 12 år i sikkerhetskontrollen. Vi tilbyr også barnevogner, ammehjørne, lekeplasser, gratis vann og wifi. Har du behov for assistanse kan du bestille dette i god tid før ankomst til flyplassen.En oversikt for barnefamilier finner du her.

3. Dårlig vær kan forekomme - her kan du følge din flight

Alle ankomster og avganger kan du følge på osl.no og via Avinor-appen. Forhold deg ellers til informasjon om reisen fra ditt flyselskap

4. Pakk smart!

I påskeferien har man ofte med seg mer bagasje, og spesialbagasje som vogner, ski og golfutstyr. Husk å sjekke om flyselskapene tar seg betalt for å sende dette.

Sjekk at lange reimer, hemper eller stropper knytes sammen slik at de ikke kan henge seg fast i bagasjebåndet. Dette gjelder spesielt for sekker og bagger

5. Vi kan hjelpe deg hvis du lurer på noe

Har du spørsmål om ditt besøk på Oslo lufthavn, er passasjerservice i ankomsthallen åpen hele døgnet. Om du ikke finner frem på flyplassen, ta kontakt med en av våre flyplasshjelpere. Send oss gjerne også en beskjed i innboksen eller på veggen på Facebook-siden vår om det er noe du lurer på. www.facebook.com/OsloLufthavn

6. Skaff deg god oversikt

Gjennom vår Avinor-app og vår nettside avinor.no får du full oversikt over flyplassens butikk- og serveringstilbud, kart og informasjon om din avgang. Vi kan by på 37 spisesteder, 10 kiosker og 19 butikker, så du har mye å velge mellom. Vi kan også by på gode parkeringsmuligheter.

Slik blir påskeutfarten:
Torsdag 22. mars: 87 928
Fredag 23. mars: 95 914
Lørdag 24. mars: 53 757
Søndag 25. mars: 75 043
Mandag 26. mars: 68 094
Tirsdag 27. mars: 60 978
Onsdag 28. mars: 75 325
Torsdag 29. mars: 67 693
Fredag 30. mars: 49 336
Lørdag 31. mars: 42 006
Søndag 1. april: 72 112
Mandag 2. april: 95 240
Tirsdag 3. april: 95 988
Onsdag 4. april: 87 107

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass