Venter konkursrush i april!

Antall konkurser økte med hele 21,4 prosent fra november i fjor til mars i år. I mars måned gikk derimot antall konkurser og tvangsavviklinger ned med 14,1 prosent i forhold til samme måned i fjor. – Den underliggende trenden er at det er svært mange bedrifter som går overende for tiden. Skifteretten var påskestengt siste uken av mars. Vi tror derfor at nedgangen kun er midlertidig, og at det blir et nytt rush av konkurser i april, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

Antall konkurser og tvangsavviklinger økte med hele 21,4 prosent fra november til mars.

Hittil i år er 1308 bedrifter slått konkurs og 153 bedrifter tvangsoppløst på landsbasis. Det er en samlet økning på 2,4 prosent sammenlignet med i fjor. – Det har vært en stor økning i antall konkurser hvis vi ser på de siste månedene samlet, og vi forventer ytterligere økning i April. Dette kan lett gi ringvirkninger som fører til at andre bedrifter taper penger og selv risikerer konkurs. Det er derfor svært viktig at bedrifter følger med på sine kunder og leverandører i forhold til konkursrisiko, advarer Per Einar Ruud i Bisnode.

Nedgang i Oslo og Rogaland, økning i Akershus

Oslo har hatt en nedgang på 0,4 prosent i antallet konkurser og tvangsavviklinger i første kvartal 2018, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig har Akershus hatt en økning på hele 25,3 prosent. ­– Våre tall viser at Oslo også har hatt en positiv utvikling over lengre tid. Men det er vanskelig å finne en forklaring på at næringslivet i Oslo skal gå så veldig mye bedre enn i Akershus, sier Kredittøkonom Ruud. Rogaland opplevde en stor økning i konkurser og tvangsavviklinger i 2017 på 14,1 prosent. Men oljefylket opplever nå en gledelig nedgang på 14,3 prosent i første kvartal. ­– Rogalands næringsliv har slitt mye på grunn av nedgangen i oljeinvesteringer de siste årene. Nedgang i konkursene kan derfor gi forsiktig optimisme for framtiden, sier Ruud i Bisnode.

Enkelte bransjer sliter

Konkursrisiko kan henge sammen med hvilken bransje bedriften tilhører. Både tjenesteytende næringer og detaljhandel er store bransjer som opplever økning i antall konkurser og tvangsavviklinger med en henholdsvis økning i første kvartal på 14,3 og 9,8 prosent målt mot samme periode i fjor. Hotell- og restaurantbransjen sliter også, med en økning på 9,7 prosent. Innenfor transport og lagring går det bedre. Denne bransjen kan notere en nedgang på hele 29,8 prosent i antall konkurser og tvangsavviklinger, sammenlignet med fjorårets tre første måneder.

Thor Erling Lund
Consilio Kommunikasjon AS
Epost: tel@consilio.no

PER EINAR RUUD
Fagansvarlig Kreditt
Bisnode Norge AS

BISNODE

E-Post: per.einar.ruud@bisnode.com

Kredittøkonom Per Einar Rudd i Bisnode, viser til økning i konkurser siste kvartal og venter et rush av konkurser i April.

Langt færre går konkurs!8.9.2017 15:07Pressemelding

Tall fra data- og analyseselskapet Bisnode viser at antall konkurser i næringslivet er på vei ned. I august var det 18,4 prosent færre konkurser og tvangsavviklinger enn i august i fjor. Hittil i år har antall konkurser og tvangsavviklinger gått ned med 2,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Nedgangen i antall konkurser er gledelig, og et klart tegn på at det nå går bedre i næringslivet, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.