Utvidelse Non-Schengen Øst på Avinor Oslo lufthavn

1. oktober starter utbyggingsprosjektet «Utvidelse Non-Schengen Øst» (UNSØ) på Avinor Oslo lufthavn, og i den anledning vil det bli avholdt informasjonsmøte for entreprenører den 19. september.

(Illustrasjon: Avinor / Nordic - Office of Architecture)

Prosjekt «Utvidelse Non-Schengen Øst» (UNSØ), Oslo lufthavn fase 2 omfatter et bygg på ca. 30 tusen kvadratmeter knyttet til pir øst med tilhørende fastpunkt og flyoppstillingsplasser.

Byggearbeidene har oppstart 1. oktober 2018 og skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. Den totale kostnadsrammen for utvidelsen er på 3,3 milliarder kroner, eks. mva.

Informasjonsmøte
Onsdag 19. september kl. 12.00 på Park Inn, Gardermoen, vil det avholdes informasjonsmøte for leverandører angående Prosjekt UNSØ. Påmelding til informasjonsmøtet sendes til anskaffelser_unso@avinor.no der leverandør oppgir firmanavn og antall personer som møter.

- Arbeidet med utvidelsen av Non-Schengen starter allerede i oktober. Vi ser frem til oppstarten og kommende konkurranser for få med oss de beste entreprenørene til å oppføre det nye bygget, sier fungerende prosjektdirektør Runar Botten i Avinor.

Informasjonsmøtet vil være nyttig for alle leverandører som er interessert i prosjektet. De første entreprisene for bygget kunngjøres i februar 2019.

Gir bedre rammevilkår for Norge
- Utvidelsen av Oslo lufthavn er viktig for å videreutvikle Norges hovedflyplass som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av Avinors samfunnsoppdrag, sier lufthavndirektør på Avinor Oslo lufthavn, Øyvind Hasaas.

Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen-området er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året.

- De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpasset infrastruktur er helt nødvendig. Det vil gi Norge økt konkurransekraft og store samfunnsøkonomiske gevinster, avslutter Hasaas.

For mer informasjon om konkurransene, se veiledende kunngjøring på, doffin.no. (Doffin-referanse: 2018-432883).

PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister

Pressevakttelefon kun til bruk for journalister. Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.

918 15 614 presse@avinor.no

(Illustrasjon: Avinor / Nordic - Office of Architecture)