Unio-lederen ny leder for nordisk fagbevegelse

Unio-leder Ragnhild Lied er valgt til leder i den felles nordiske fagorganisasjonen, NFS, fra januar 2017.

- Det nordiske samarbeidet gjennom NFS blir enda viktigere fremover. NFS er opptatt av at Norden samler seg i den urolige verdenen vi er i. Hvordan Norges formannskap i Nordisk ministerråd skal fungere gjennom 2017 vil stå sentralt for norsk og nordisk fagbevegelse, sier Ragnhild Lied.

Hun legger til at NFS ønsker å jobbe for at man overfor EU markere tydeligere hva som er kjernen i den nordiske arbeidsmarkedsmodellen.

- Europa trenger mer involvering og samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Norden har resultater å vise til. Våre felles erfaringer med trepartsdialog og høy organiseringsgrad er medisinen også resten av Europa trenger, sier Unios-lederen.