Unge ledertalenter velger miljøbedrift

I konkurransen «Årets Unge Ledere» hadde Fretex Miljø AS to kandidater blant topp 100 og en blant topp 10. Disse lederne er testet, utfordret og grundig evaluert.

Fra venstre: Malin Klokk, Eirik Mork og Birgitte Glette

Assessits konkurranse måles personlige evner og potensiale gjennom ulike tester. Eirik Mork, leder for en av Fretexbutikkene i Bergen, var blant topp 10.

- Jeg vil gjerne fortelle om konkurransen, men det kan hende vi blir avbrutt. Det er litt få folk på jobb i dag. Hvis noen tar kontakt, kan det hende jeg må løpe, sier Eirik.

Og kanskje er det nettopp dette som gjør han til en god leder – at han er tydelig på prioriteringene og at hans ansatte enkelt kan nå han.

Grundig testet

- I konkurransen tok jeg en del tester på kveldstid etter at ungene var lagt og i teorien sov, humrer Eirik.

Kandidatene måtte sette seg inn i tekster og ulike caser på kort tid for så å komme med svar på hvordan de ville håndtert ulike ledelsessituasjoner.

- Det kjekkeste av alt var simuleringsøvelsene. Jeg var en halv dag sammen med to fra Assessit og en ekstern sensor. I virkelighetsnære rollespill presentere jeg ulike temaer for et styre og håndterte ulike personalsaker. Situasjonene var gjenkjenbare og her fikk jeg brukt mine erfaringer. Det er godt å ha vært gjennom noen mål- og medarbeidersamtaler tidligere, konkluderer han.

Testene i konkurransen krevde høy konsentrasjon og konkurranseinstinktet ble trigget.

- Å bli evaluert av de jeg er leder for og av egen leder var spennende. Jeg håpet jo at det ville bli god match mellom mine vurderinger og deres, men jeg visste ikke. Å evaluere seg selv som leder, har begrenset verdi. Det er medarbeiderne som har fasiten på hvordan jeg faktisk er som leder, sier Eirik.

Ledere i Fretex er tett på og rett på med begeistring

I følge daglig leder i Assessit som arrangerer konkurransen, Trond Myhrvold, kjennetegnes de beste lederne i denne konkurransen av at de klarer å ha gode relasjoner til sine medarbeidere, gir nødvendig lederstøtte og samtidig handlingsrom, at de setter klare mål og viser tydelig retning i sitt lederskap og klarer å ha oppmerksomhet på det som er viktig for virksomheten, uten å gå for mye i detaljer. De beste er, i følge Myhrvold, også flinke til å inspirere og motivere sine medarbeidere og skape nødvendig engasjement. Med dette legges lista høyt. I Fretex jobber lederne ut lederprinsippene om å være tett på og rett på med begeistring.

- Lederprinsippene vi jobber etter i Fretex matcher godt med det som er kriteriene i denne konkurransen. Som leder i Fretex skal jeg se den enkelte, sette mål og gi ærlige og konstruktive tilbakemeldinger. Begeistringen i våre lederprinsipper handler mye om å se muligheter, oppsummerer han.

Eirik ønsker at butikken skal gå minst like godt de dagene han ikke er på jobb. Han er opptatt av å gi tilbakemeldinger underveis. Arbeidsdagen hans består av mange korte samtaler, han får med seg andres forslag til forbedringer og han er raus med oppmuntringer.

- Jeg skal lytte til mine egne råd!

De som har Eirik som leder får høre at de skal være fornøyde med det de fikk til og det de rakk. Han minner dem om at det er lurt å fokusere på det som er bra. Samtidig innrømmer han at dette er et råd han vil leve mer etter selv også. Det er fort gjort å gi for mye fokus til det man skulle ønske var annerledes.

- Jeg tar rollen som leder seriøst uten å ta meg selv for høytidelig, smiler han lurt og forsvinner videre til oppgaver som venter.

Les mer om kåringen:

Fra venstre: Malin Klokk, Eirik Mork og Birgitte Glette