Unge aktivister fra hele verden møtes i Oslo

Onsdag 9. mars samles unge mennesker fra hele verden i Oslo for å diskutere hvordan ungdom kan delta og spille en aktiv rolle i samfunnsutviklingen.

Konferansen Ungt Lederskap
Konferansen Ungt Lederskap diskuterer i år temaet "ung medvirkning", og har invitert unge aktivister som spiller roller i store politiske og regionale prosesser. 50% av verdens befolkning er under 26 år, mens kun 2% av verdens parlamentarikere er under 30 år.

"Aktivisme er helt grunnleggende for å sikre ung samfunnsinnflytelse", sier Nita Kapoor, direktør i Fredskorpset. "Dessuten er et velfungerende sivilsamfunn som ivaretar alle befolkningsgrupper grunnlaget for fremtidens løsninger. Å tilrettelegge for reell medvirkning for unge er sentralt for å skape bærekraft i all samfunnsutvikling".

Fredskorpset og LNU
Dette er ogå grunnen til at Fredskorpset sammen med LNU har invitert en rekke sterke personligheter og organisasjoner til Oslo denne uken: En moderne versjon av ping-pong-diplomatiet, maskulin feminisme på ugandisk, jordløse fra Brasil, teknologi- og innnovasjonsbasert utviklingshjelp, og mye annet.

Konferansen ønsker å besvare en rekke spørsmål som: Hvordan kan unge mennesker bli involvert i lokale, nasjonale og internasjonale beslutningsprosesser? Hvordan kan ungdom på ikke-voldelige måter protestere mot regimer som undertrykker alle former for opposisjon? Hvordan kan unge bli hørt og få sjansen til aktiv samfunnsdeltakelse og -påvirkning gjennom organisasjonsarbeid? Hvordan kan unge mennesker endres til å bli aktive deltakere i eget samfunn?

Tid og sted:

Fredag 13.februar kl. 10.00 på Raddison Blu Scandinavia Hotel - Holbergsgate 30, Oslo.

Vedlagt finner du program og biografi for en rekke av de mest sentrale deltakerene.

Kontakt oss for mer informasjon om konferansen eller deltakerne på konferansen.

Velkommen til en meningfylt dag med fremtidens beslutningstakere!

Simen Johan Willgohs
Kommunikasjonsrådgiver

eller:

Pressekontakt/Senior Kommunikasjonsrådgiver

Fakta om Fredskorpset: • Fredskorpset gir unge mennesker i Norge og utviklingsland mulighet til å oppleve hverandres virkelighet gjennom utveksling. • Fysioterapeuter, ingeniører, journalister og designere er eksempler på yrkesgrupper som gjennom Fredskorpset kan bytte plass på tvers av landegrensene. Hensikten er å jobbe innen sitt kompetansefelt i et annet land for å lære, dele og skape verdier sammen. • Fredskorpset har også et utvekslingsprogram for unge frivillige med fokus på ungt lederskap og styrking av sivilsamfunn. • Fredskorpset er en del av den statlige utviklingspolitikken. Les mer om Fredskorpset her: http://www.fredskorpset.no