Ungdom søker trygghet i arbeidslivet

95 prosent av dagens ungdom mellom 16 og 25 år ønsker seg fast jobb. Det er med andre ord liten interesse for frilansing og fleksibilitet. Dette kommer fram i en ny undersøkelse som Fafo har gjennomført på oppdrag fra Fagforbundet.

De fikk spørsmål om hva som er viktig for deres yrkesvalg, om forhåpninger til tilværelsen som arbeidstaker, hva de tenker om fagorganisering, tillit og interesse for politikk. Ungdommen er fra hele Norge, de går på videregående, studerer eller i de er i jobb.Dette ungdomsbarometeret er laget på oppdrag fra Fagforbundet, og ble offentliggjort i dag.

At jobben passer med interessene, er det aller viktigste for valg av yrke (97 prosent svarer dette). Omtrent halvparten regner med at det blir behov for å ta etterutdanning en gang i løpet av karrieren.

Det er bare et mindretall på 26 prosent av ungdommen som er fagorganiserte. Samtidig er det et flertall som kan tenke seg å bli medlem i en fagforening på et seinere tidspunkt. Undersøkelsen avslører lav kunnskap om fagbevegelsen.

Blant politiske saker er de unge mest opptatt av å bekjempe rasisme og fremmdefrykt.
96 er enig i at det er viktig å betale skatt for å beholde sentrale velferdsordninger som gratis utdanning, helsevesen og eldreomsorg. Det er også et stort flertall som mener det er viktig å motarbeide at det blir for store forskjeller på fattige og rike i Norge.

Det er 1001 personer mellom 16 og 25 år som har svart på spørmålene på telefon. I tillegg er det gjort 41 intervjuer med ungdom rundt om i landet.

Anne Mette Ødegård, tlf 90 65 13 11, amo@fafo.no

Følg pressemeldinger fra Fafo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fafo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fafo

Webinar om arbeidsinnvandrerne i et presset boligmarked8.2.2024 12:37:04 CET | Presseinvitasjon

Arbeidsinnvandrere er sårbare i møtet med et begrenset og presset norsk utleiemarked. Situasjonen forverres av et stort antall flyktninger som også skal ha et sted å bo. Arbeidsinnvandrere som får bolig gjennom arbeidsgiver kan bli utsatt for utnytting eller havne i et sterkt avhengighetsforhold. På dette seminaret vil vi sette søkelyset på arbeidsinnvandreres boforhold, med vekt på dem som ikke eier egen bolig.