Tyinlam vinner pris

Kjell Gudmund og Line Svien fra Vang i Valdres ønsker å bli en ledende leverandør av kvalitetskjøtt. I dag mottar de Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Oppland, for deres merkevarebygging av Tyinlam.
Ekteparet Svien mottar pris for Tyinlam Foto: Yngve Ask

Ekteparet har de siste fem årene jobbet målrettet med å bygge merkevaren Tyinlam. En del av dette arbeidet har vært å drive langsiktig avlsarbeid, fokus på god dyrevelferd og gode fjellbeiteområder. Arbeidet har gitt gode resultater og en svært god kjøttkvalitet.

-Tanken på at våre produkter skulle forsvinne i mengden var utslagsgivende for å starte merkevarebyggingen av Tyinlam. Vi startet helt i det små og har bygget oss opp litt etter litt. Det legges ned stor innsats gjennom avlsarbeid, kjærlighet og nærhet til dyrene, kvalitetssikring og oppfølging gjennom beitesesongen. Vi produserer, selger, markedsfører og leverer, så Tyinlam er ekte og hjemmelagede produkter, uten mellomledd, sier ekteparet Svien.

-Ekteparet Svien har fokus på maksimal utnyttelse av beiteressursene og fremmer førsteklasses lammeprodukter som er 100 prosent naturbaserte med tilleggsverdier som kvalitet, tradisjoner og opprinnelse, sier direktør for Innovasjon Norge innlandet Christian Hedløv Engh om årets vinnere.

Populære lokalprodukter
Kjell Gudmund Svien tok over driften av gården i 1997, og har drevet med sauehold siden. Besetningen er i dag på 130 vinterforede dyr av rasen Norsk kvit sau, og de slipper samlet rundt 400 dyr fritt ut på beite i høyfjellet.

De siste årene har ekteparet satset mer på foredling og investert i nytt produksjons- kjøkken, salterom, tørkeloft og stort kjølerom. Etterspørselen etter deres lokale kvalitetsprodukter er økende og produkter med lokalprodusert kjøtt og en særegen smak er av stor interesse for de mange tilreisende til Valdres.

-Med god støtte fra Innovasjon Norge og Vang kommune har vår utbygging og satsing vært mulig med smarte investeringer underveis. Nå er vi stolte leverandører av råvarer fra høyfjellet til serveringsbedrifter og privatkunder som setter stor pris på historien bak maten de serverer. For tredje året på rad selger vi nå alt vi produserer selv, rundt fem tonn lammekjøtt, sier Svien.

-Ekteparet Svien er gode ambassadører og formidlere av naturen i fjellet og tradisjonene som følger med dette, sier Hedløv Engh

Bønder på facebook
Ekteparet benytter seg mye av lokal ungdom som ekstra arbeidskraft i hektiske perioder. Jevnlig tar bedriften også imot alt fra turister til barnehager og eldre fra bygdas eldresenter. Å få være med på sauesanking, lamming og fjøsstell har blitt en populær aktivitet hvor tradisjoner og dyrevelferd videreformidles.

Bedriften har opparbeidet seg en stor tilhengerskare og kunder som de inviterer inn i sitt hverdagslige gårdsliv enten ved fysiske besøk eller gjennom sin populære Facebook- side og Instagram- konto hvor de allsidige sauebøndene deler gårdens aktiviteter til sine over 5600 følgere.

-Svien har klart å utvikle en merkevare hvor de når kundene sine direkte noe som gir en stor merverdi, avslutter Hedløv Engh.

Fakta om bedriftsutviklingsprisen i landbruket:

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.
  • De fylkesvise vinnerne deltar så i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
  • Den nasjonale prisen vil bli delt ut under Grüne Woche i Berlin i januar 2019.

Juryen har bestått av Kristina Hegge fra Oppland bondelag, Anette Jørstad fra Oppland bonde og småbrukarlag, Bente Odlo fra Fylkesmannen i Oppland og Christian Hedløv Engh fra Innovasjon Norge Innlandet.

Pressen er velkommen til prisutdelingen torsdag 27. september klokken 10.30. Prisutdelingen finner sted hos Tyinlam, Svejisvegen 32, 2977 Øye.

Ekteparet Svien mottar pris for Tyinlam Foto: Yngve Ask
Ekteparet Svien ønsker å bli en ledende levrandør av kvalitetskjøtt. Foto: Yngve Ask
Foto: Yngve Ask
Tanken på at våre produkter skulle forsvinne i mengden var utslagsgivende for å starte merkevarebyggingen av Tyinlam sier ekteparet om arbeidet med Tyinlam. Foto: Yngve Ask