TV 2 ble saksøkt – vant på alle punkter

Retten konstaterer at TV 2s journalistikk i programmet «Helsekontrollen» er basert på godt dokumentert kritikk og solid journalistisk håndverk.

Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes, sier at TV 2 ikke kunne leve med et annet utfall av rettssaken.

– Vi mener dette er en riktig dom. Vi har på nytt fått bekreftet at vår kritiske journalistikk er berettiget og på ingen måte rettstridig. Dette var helt nødvendig for at TV 2 og andre redaksjoner skal kunne drive kritisk forbrukerjournalistikk.

PM International er et milliardkonsern som tjener enorme beløp på salg av kosttilskudd til forbrukere.

Sandnes mener det var svært viktig for mange flere enn TV 2 at helsekostgiganten ikke vant frem med sitt søksmål.

– Det er en belastning for den kritiske journalistikken når mektige næringsvirksomheter først prøver hva de kan for å ikke besvare journalistenes spørsmål, og deretter bruker alle sine ressurser på å trekke mediet og journalistene for retten i lange og kostnadskrevende prosesser.

Sandnes sier et selskap som TV 2 heldigvis har ressurser til å forsvare seg, men dette er ressurser som ellers kunne ha vært brukt til å lage mer god, kritisk journalistikk.

– For mindre medier kan slike prosesser i seg selv ta knekken på en redaksjon, uansett hvor rett den har hatt. Derfor betyr denne dommen mye, og jeg håper den vil få betydning utover denne konkrete saken.

Sissel Kruse LarsenAnsvarlig kommunikasjon og myndighetskontakt

Kontaktperson for henvendelser fra media om Mediehuset TV 2, datterselskaper, TV 2s leder- og redaktørgruppe, m.m.

Tel:400 75 001sisselkruse.larsen@tv2.no