Turkish Airlines satser på Oslo lufthavn

Tirsdag 10. april markerte Avinor og Turkish Airlines den første daglige avgangen fra Oslo lufthavn til Istanbul. Når det tyrkiske flyselskapet nå setter inn sin Airbus 330 på ruten på permanent basis, betyr det bedret kapasitet, flere reisealternativer og Business class-tilbud for de reisende fra Oslo og ut i verden.

- Reiser til Tyrkia er på full fart tilbake, og ikke minst er Istanbul blitt et populært knutepunkt for norske reisende som skal videre ut i verden. Når Turkish Airlines nå øker kapasiteten både for passasjerer og frakt, er det svært positivt for norsk verdiskapning, sier Jasper Spruit, direktør for Trafikkutvikling i Avinor.

Vellykket markering

Tilstede under markeringen var representanter fra Avinor og ledelsen i Turkish Airlines, som sammen med besetningen og passasjerene feiret den første avgangen med kake, forfriskninger og snorklipping.

- Et fullverdig Business class-tilbud på denne ruten betyr at reisende fra Oslo lufthavn kan tilbys den samme servicen gjennom hele reisen, og det er med på å øke vår attraktivitet, mener Spruit, som inviterte pressen med seg inn i kabinen for å vise frem flyets fasiliteter.

Tradisjonen tro stilte Brann- og redningstjenesten opp og bidro med den tradisjonelle vannportalen før avgang til Istanbul.

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass