TUI legger ned i Norge

Reiseselskapet TUI har bestemt seg for å legge ned sine baser i Oslo, Malmø og Helsinki, totalt berører dette 150 ansatte. Leder for Parat Kabinforbund, Anneli Nyberg, er kritisk til nedleggelsen som fører til at alle kabinansatte i Norge blir sagt opp.

Selv om selskapet legger ned basen i Oslo, opprettholdes reisetilbudene gjennom samarbeidspartnere.
- Når verdens største reiseselskap ikke klarer å opprettholde driften av disse tre basene viser det utfordringene og konkurransesituasjon i Norsk og internasjonal luftfart. Det viser dessverre også mangel på ansvar for egne ansatte. Erfarne og dyktige kabinansatte som i mange år har bidratt til fornøyde kunder blir nå satt på gaten, sier Nyberg.

Som leder av Nordens største kabinforbund har Nyberg tatt initiativ for å hjelpe TUI-ansatte inn i ny jobb.
- Vi representerer ansatte i alle de store flyselskapene og jeg har sammen med kabinlederne i Norwegian, Widerøe, Thomas Cook og SAS, som jeg selv representerer, tatt et initiativ som skal bidra til å finne nye jobber for TUI-ansatte. Når arbeidsgiver ikke gjør jobben sin, får vi i Parat Kabinforbund ta ansvar og vise hvilken styrke det er å være organisert, sier Nyberg.