Trafikksikkerhetsforeningen

TSF til kamp mot veidøden i sommertrafikken

Trafikksikkerhetsforeningen tar opp kampen mot veidøden i sommer. Sommermånedene er den tiden på året med flest drepte og hardt skadde ute i trafikken. Nå legger TSF ut på veien for å informere trafikantene om farene.

Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF ønsker nå å rette fokus på veidøden, og alle de tragiske trafikkulykkene som skjer i løpet av månedene juni, juli og august.

De fire siste årene har det i gjennomsnitt blitt drept 50 personer og 235 har blitt hardt skadd i sommertrafikken hvert år. - Disse tallene er skremmende høye, og vi må reagere på veidøden, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF, Trafikksikkerhetsforeningen.

– Jeg tror det er mange faktorer som er årsaken til alle disse tragiske ulykkene, fortsetter Tangstad-Holdal,

Det er flere som kjører lengre strekninger, og mange på nye og ukjente veier.

- Vi vet at høy fart har vært en sannsynlig medvirkende årsak til 35% av dødsulykkene i 2016. Og med flere trafikanter på veiene i sommermånedene så gir dette økt risiko for frontkollisjoner og utforkjøringer, hvis uhellet først er ute. Og når flere kjører lengre strekninger blir det desto viktigere med hvile før man blir for trettSamtidig vil jeg oppfordrer trafikantene til å tenke mer over konsekvensene av å drikke alkohol og promillen dagen derpå.

- Vi er dessverre på etterskudd når det gjelder å sikre våre høytrafikerte veier. Skulle vi ha sikret alle høytrafikerte veier slik veinormalen sier vi skulle, så gjenstår ca. 1800 km riksvei som i dag står usikret. Dette gjør at alle trafikantene må være oppmerksomme og ta et ekstra ansvar når man ferdes på slike veier.

Alle trafikantene har et stort ansvar når vi ferdes ute i trafikken, og vi har ingen å miste!
Til alle som skal ut i trafikken i sommer – vel fram og trygt hjem igjen, avslutter Geirr Tangstad-Holdal.

Geirr Tangstad-Holdal mistet selv tre nære familiemedlemmer i en trafikkulykke på E39 i Rogaland den 17. juli 2006. Hans lillesøster, svoger og niese (5) omkom.

Bilder

Last ned bilde
- Vi må reagere på veidøden. Vi kan ikke godta at rundt 50 mennesker blir drept i sommertrafikken, sier Geirr Tangstad-Holdal.
Last ned bilde

Om Trafikksikkerhetsforeningen

Trafikksikkerhetsforeningen
1483 Hagan

401 30 800http://www.trafikksikkerhetsforeningen.no/

TSF en forening med et bredt fokus på fysisk sikre og trygge trafikkmiljø.

TSF skal ha fokus på alle bransjer som jobber med fysiske sikkerhetstiltak langs våre veger, både for de som ferdes på eller langs vegen og de som arbeider på og ved vegen.

TSF skal arbeide for at de beste løsningene blir valgt basert på kunnskap og erfaring, og at fysisk vegsikring får det fokuset som er nødvendig for å bli tatt tilstrekkelig på alvor.

Følg saker fra Trafikksikkerhetsforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Trafikksikkerhetsforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Trafikksikkerhetsforeningen

TRAFIKKSIKKERHETSFORENINGEN VIL HA NASJONAL DUGNAD31.7.2017 19:14Pressemelding

Foreløpige tall fra Statens vegvesen viser at det i juni og juli omkom 20 personer på norske veier. Dette er en nærmest en halvering fra fjoråret. De fire siste årene har i gjennomsnitt 50 personer omkommet og 235 hardt skadd i løpet av sommermånedene hvert år. Derfor foreslår nå Trafikksikkerhetsforeningen en felles Nasjonal dugnad mot veidøden i sommermånedene som et av tiltakene til ny Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018-2021.