Trysil runder av skisesongen med et smell

En bra skisesong går mot slutten og til helga settes de siste svingene i Trysil. Tradisjonen tro feires sesongavslutningen på begge sider av fjellet. Trysilsmellen, med artister og livlig afterski på sørsiden, og en grand Winter Finale for hele familien på nordsiden.
Konserter på Knettsetra og Ski Out Race på Høyfjellssenteret er noe av det avslutningshelga i Trysil kan by på. Det blir bra, mener Synne Jørgensen (t.h.) og Karen Marie Håkonsen. Foto: Ola Matsson

Når du står i november og skal åpne skianlegget virker sesongen lang og du har god tid. Men plutselig er vi i slutten av april og det er nesten ikke skidager igjen. En sesong går utrolig fort, synes Turid Backe-Viken, salgs- og markedssjef i SkiStar Trysil.

– Nå gjelder det å passe på. Vi avslutter en fantastisk påskeferie i dag, og er inne i siste uka med skikjøring i Trysil. Ifølge værprognosen ser det ut som om det fine påskeværet blir liggende en stund til. Med andre ord får vi enda noen fine skidager før vi stenger søndag 28. april klokken 16.30. Alt i alt har dette vært nok en bra skisesong, mener Backe-Viken.

På sørsiden avsluttes sesongen med Trysilsmellen. Programmet starter torsdag med artistene Katastrofe og Charlie Roennez på Loftet Bar. Freddy Kalas spiller på Knettsetras utescene fredag og lørdag er det afterski-bandet Loveshacks tur. Lørdag er det også gratis skibrunch i Torggata på Turistsenteret.

– Trysilsmellen har vært en populær sesongavslutning i over 20 år. Vi forventer mye folk i år også og det blir garantert liv på setertunet og på utestedene nede på Turistsenteret. På Høyfjellssenteret er det Winter Finale, en familievennlig sesongavslutning der Ski Out Race er et av høydepunktene, sier Backe-Viken.

Ski Out Race er en morsom skikonkurranse der hele familien kan delta. Løypa starter oppe ved toppen av Familietrekket og går ned til Stabben på Radisson Blu Mountain Resort & Residences. Noen kjører på tid og vil først over målstreken, andre tar det som en tur med barna. Det finnes klasser for alle.

– En nyhet i år er at flere av Norges beste jibbere kommer for å kjøre med barna i Fun Ride-løypa på lørdag. Der blir det grilling, rom for å ta selfies og kanskje får en autograf eller to på hjelmen. God stemning blir det garantert, forteller Backe-Viken.

På Høyfjellssenteret er det også gratis skibrunch i gågata på lørdag. Det er livemusikk på Puben Sankt Olav og Café Nero, og skidemo på Sport Lodge’n.

– Vi gleder oss til å runde av sesongen og synes det er viktig å sette et ordentlig punktum. Skiføret i bakkene på Høyfjellssenteret er fortsatt bra. Jeg skal i hvert fall ut i bakken, avslutter Backe-Viken smilende.

Sesongavslutning er det på alle SkiStars destinasjoner. I Hemsedal varer sesongen en uke lenger og holder åpent til og med søndag 5. mai. Siste skidagen i Åre er 1. mai.

Se program for avslutningshelga i Trysil

Turid Backe-Viken, salgs- og markedssjef i SkiStar Trysil, mobil (+47) 992 80 071

Familievennlige og populære Ski Out Race arrangeres lørdag 27. april. Valle er selvfølgelig med. Foto: Ola Matsson
Søndag 28. april er siste skidag for sesongen i Trysil. Forholdene på Høyfjellssenteret er fortsatt bra. Her Robin Von Braun (t.v.) og Amanda Lingøy i bakke 53. Foto: Ola Matsson