Treningsreiser: het trend eller ikke?

Å reise på en trenings innrettet reise er en reiseform som har blitt mer og mer populært de siste årene. Utvalget er stort og mulighetene mange – men til tross for oppmerksomheten planlegger bare et fåtall å reise på en treningsreise i år. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

- Mange viser en stor interesse for å reise utenlands på en treningsreise, men enn så lenge virker det som at det er et fåtall som faktisk planlegger og bestiller en treningsreise i år, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Adm. Sjef i Ticket Feriereiser.

Den allmenne trenden i Norge omkring trening, helse og velvære har vært oppadgående de senere årene, og i takt med dette har interessen for treningsreiser også økt. Men i Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse fremkommer det at bare 3 prosent som planlegger en utenlandsreise velger en reise innrettet mot trening. Den klart vanligste reisen er i stede en sol- og badeferie, etterfulgt av storbyreiser.

- Treningsreiser er absolutt en reiseform som er på fremgang, men enn så lenge velger nordmenn en avslappende sol- og badeferie når alt kommer til alt. Det vi derimot ser er at interessen for treningsfasiliteter på hotellet blir stadig mer viktig. Mange velger – enn så lenge - å bruke hotellets treningsrom eller treningstimer i ferien istedenfor en rendyrket treningsreise, sier Ellen Wolff Andresen.

Treningsreiser som reiseform spås fortsatt å øke i popularitet ettersom at stadig flere får øynene opp for denne reisetypen. Reisene kan man få med mange forskjellige treningsretninger – alt fra løping, yoga, triatlon, sykling og klatring til muligheten for å teste mange ulike treningsformer, og dermed noe for alle aldersgrupper.

Hva slags feriereise planlegger du i 2018?

1. Sol- og badeferie, 41 prosent

2. Storbyreise (feks. London, Paris, New York, Berlin), 32 prosent

3. Reise til en mindre by eller landsbygd, 21 prosent

4. Storbyreise der jeg kan kombinere by og bad (feks Barcelona, Nice, Miami eller Los Angeles), 9 prosent

5. Gruppereise, 8 prosent

6. Roadtrip, 6 prosent

7. Eventyrreise feks safari, 6 prosent

8. Cruise, 4 prosent

9. Rundreise/Backpackingreise, 3 prosent

10. Treningsreise, 3 prosent

11. Vandringsreise, 2 prosent

12. Annet, 18 prosent

13. Usikker, vet ikke, 2 prosent

Kilde: Tickets Kantar Sifo undersøkelse, riksrepresentativt utvalg

Spania ubestridt ener i vinter – langreiser øker mest13.11.2018 11:13Pressemelding

De siste årenes store trykk på utenlandsreiser fikk seg en nesestyver sommeren 2018. Mange nordmenn er mette på sol og bad og nedgangen i etterspørselen holder seg også for vinterens reiser der bestillingene har gått ned med 12 prosent. Derimot vil man fortsatt ha miljøforandring og opplevelser – opplevelsesrike langreiser går mot strømmen og øker i antall bestillinger. Spania er fortsatt øverst på listen over mest bestilte ferieland, men Thailand tar stadig innpå. Dessuten oppgir flere enn i fjor at de planlegger en utenlandsreise i vinter. Dette viser Tickets store trendrapport Ticket Collection om vinterens reiser.

Julens reiseraketter: India, Los Angeles og Orlando16.10.2018 09:19Pressemelding

Når det er juleferie passer mange på å reise utenlands - spesielt for å få sol og varme, men også for å oppleve andre kulturer og for å slippe julestresset hjemme. Årets jul er dessuten veldig fordelaktig for de fleste arbeidstakere, noe som gir en mulighet til å reise utenlands uten å ta ut alt for mange feriedager. De reisemålene som øker mest denne julen er India, Los Angeles, Madrid, Orlando og Cape Town. Dette viser fersk bookingstatistikk fra Ticket.