Tredje låt fra Gatekunst 6 - "I'm Done" med Kaveh og Abelone

I dag kommer tredje låt fra Gatekunst 6, "I'm Done". På denne låten har Gatekunst samlet veteranen Kaveh, talentfulle Abelone og hit-produsenten Jesper Borgen.

Kaveh er som Gatekunst-veteran å regne, da prosjektet var et viktig ledd i starten av hans karriere. Han synes det var viktig å gi tilbake i form av deltagelse på årets album. Både han og hit-produsenten Jesper Borgen (Alan Walker, Marcus & Martinus & Morgan Sulele) falt for søknaden til Abelone, og var raske med invitere henne i studio. Resultatet ble låten "I'm Done", som er en tøff r&b-låt hvor de to artistene utfyller hverandre på en meget god måte.

HØR "I'M DONE" HER

"Eg syns låten blei heftig, glede meg til folk får høre det. Vi startet fra scratch sammen med Jesper Borgen og Kaveh, de va proffe fra the first moment. For meg va det inspirerende å jobbe med så dedikerte folk som de og eg føle at alle gjorde en utrolig bra jobb. Resultatet ble låta "I'm Done" som er en typ break up song.

Eg digge den og håpe folk digge den like mye som meg!! Nå e det jo lenge siden eg personligt har lagt ut noge musikk så det e veldig spennende å komme ut med noge nytt."

- Abelone

Abelone er en 21 år gammel artist født og oppvokst i Stavanger med etiopisk bakgrunn. Hun har holdt på med musikk siden 15 års alderen og har utgitt to offisielle singler, "No More" og "Hold Up", hvor sistnevnte var også listet på P3. Hun kom også til semifinalen i Norske Talenter på TV2 i 2014. I tillegg til å drive med musikk er Abelone også UNICEF ambassadør for Etiopia, som aktivist for barn og kvinners rettigheter. Høsten 2017 var hun på turne i USA i regi av UNICEF, der hun spilte liveshows i San Diego, Chicago og New York.

"Det er glede for meg å kunne være del av Gatekunst. Det var en veldig bra session, Jesper Borgen er en superprodusent som vet akkurat hvordan man skal trykke på knappene og jeg ble positivt overrasket av Abelone, Ikke bare synger hun dritbra men hun kan også rappe drit bra noe som er sjeldent kost i Norden og det på begge språk. Klasse låt med klasse folk, shout out til Lillebror og Young L for hookup."

- Kaveh

Om Gatekunst

Gatekunst 6 er det sjette albumet i ungdomsprosjektet Gatekunst. Første singel, «Liten Sirkel», med Ezzari, Turab og Satilmis ble sluppet våren 2017, og resten av albumet slippes ukentlig høsten 2017. 16. november blir det Gatekunst-konsert i Oslo.

Gatekunst-prosjektet har tidligere blitt årlig arrangert i regi av hiphop-kollektivet Forente Minoriteter, som er et kompetansesenter for ungdom og de som arbeider med ungdom. Målet med prosjektet er å gi unge talenter en reell læringsarena der kan få oppleve hvordan det er å være artist i den virkelige verden. Utgangspunktet er alltid ungdommenes egne interesser, drømmer, talenter og ressurser, og GKP tilbyr veiledning og inspirasjon til ungdommene som får erfaringer, kunnskap og nettverk. Veiledningen skjer i form av workshops der ungdommene samarbeider med kjente og etablerte artister som fungerer som mentorer og rollemodeller.

I den 6. utgaven av prosjektet er det stort fokus på å pushe de unge talentene i større grad enn tidligere. Mentorer plukker ut talenter og hjelper de med studioprosessen, øving mot konsert og tanker rundt artistisk profil. Sluttresultatet er en plateutgivelse og en konsert der artistene og de unge talentene opptrer sammen, samt en ti-episoders serie som vil vise frem prosessene som foregår gjennom prosjektet. Med GKP ønsker vi å fremme originaler og bidra til en mangfoldig kultur innenfor underholdningsbransjen. Prosjektet har tidligere blitt støttet av blant annet H.K.H Kronprins Håkon.

Photo: Hemen Kebede
Photo: Erik Buraas

Adelén er ute med ny singel8.12.2017 06:13Pressemelding

Adelén hadde i sommer et musikalsk stilskifte, da hun gikk fra latin-pop til et mer elektronisk-basert lydbilde. Hun slapp låten «Go Home», som hun selv har skrevet sammen med en britisk produsent og låtskriver. Nå er hun klar med oppfølgeren, «BIG BAD BITTER», også skrevet av henne selv og et produksjonsteam fra UK.  «BIG BAD BITTER» er en bassdreven elektropop-låt med innslag av funky gitar-riff. Den siste tiden har Adelén utforsket nye spekter av stemmen sin, og dette kommer godt frem i hennes siste singel. Hør låten HER. "«BIG BAD BITTER» er en feel-good låt med mye attityde. Den ble til en sen kveld i London under en session med de fantastiske låtskriverne Pete Hammerton og Dani Senior. Sangen handler om det å føle seg utilpass i en situasjon, hvor man egentlig bare vil komme seg unna, for å slippe å bli nettopp big, bad og bitter.” - Adelén   Biografi Adelén ble popstjerne over natten, da hun i 2013 deltok i den norske Melodi Grand Prix-konkurransen. Først tok hun første plass

U2 er i dag ute med Songs Of Experience1.12.2017 12:33Pressemelding

U2 er i dag ute med sitt 14. studioalbum Songs Of Experience. Albumet er spilt inn i bandets hjemby Dublin, i London og i Los Angeles og ble ferdigstilt tidligere i år. Songs Of Experience er produsert av Jacknife Lee og Ryan Tedder, med bidrag fra Steve Lillywhite, Andy Barlow og Jolyon Thomas. Albumet er tematisk forbundet med bandets forrige album Songs Of Innocence fra 2014. Titlene er inspirert av diktsamlingen Songs Of Innocence and Experience av den britiske dikteren William Blake. Der Songs Of Innocence trakk inspirasjon fra bandmedlemmenes liv på 70- og tidlig på 80-tallet, er låtene på det nye albumet en samling av personlige brev til stedene og folkene som ligger dem nære; familie, venner og fans.  I forbindelse med nytt album legger bandet ut på en massiv turné i Nord-Amerika neste år, med start i Tulsa 2. mai. Se full oversikt HER.   Trackliste til Songs Of Experience:   1. Love Is All We Have Left 2. Lights of Home   3. You’re The Best Thing About Me 4. Get out of Your Ow

Rolling Stones ute med On Air1.12.2017 11:25Pressemelding

I dag er det legendariske bandet ute med The Rolling Stones – On Air, som er en samling av sjeldne radiopptredener fra bandets tidlige år. Blant disse fins åtte låter som bandet aldri har sluppet kommersielt og som ble spilt på tidligere BBC-programmer som «Saturday Club», «Top Gear», «Rhythm and Blues» og «The Joe Loss Pop Show» mellom 1963 og 1965. I denne perioden besøkte bandet BBCs kontorer ofte, og søkte alltid å tilby lytterne noe nytt og annerledes. I tillegg til låter som aldri ble sluppet som singler eller på album, inneholder samlingen syv låter som bandet debuterte på radio før de ble sluppet som singler eller på album. Opptakene har gått gjennom noe som kalles «audio source separation». Det innebærer at de har blitt demikset slik at studioteknikerne har kunnet gå inn i den originale instrumentasjonen og vokalen for å gjenoppbygge og rebalansere for bedre lyd. On Air inneholder også klassikere som «( Can’t Get No) Satisfaction», «The Last Time» og «The Spider And The Fly».

Linda Vidala & KingSkurkOne med to remixer av Bængshot!26.11.2017 11:04Pressemelding

Rapper og produsent Linda Vidala og KingSkurkOne linket opp og hadde en studiosession sammen sent i 2016, med co-produsent Jørgen Ramm. Linda kom med beaten og Skurk kom spontant opp med hooket "Bængshot mafakka, er du hypp på å bli skækk eller?", som ble sommerens mest catchy linje!    I dag slipper de to remikser av den populære låta, som har rukket å streame nesten 8 millioner ganger på Spotify.   På den første remiksen, har de fått med seg hele Norges OnklP og Bergens store sønn, Kamelen.  Pål Tøien, bedre kjent som OnklP har etablert seg som en av Norges best kjente rappere. Han ble for alvor kjent for hele landet da han slapp "Styggen på ryggen", med Slekta.   Den unge hiphop-myten Kamelen har smelt godt fra seg det siste året: Si Ingenting er for moderne rap-klassiker å regne og sommerhiten Beng Beng Beng gir allerede gjenklang i Bergensgatene.   Hør "Bængshot (OnklP & Kamelen Remix) HER   På den andre remiksen, har de krysset landegrensene og fått med seg den svenske pop-prin

Turbonegro – Part III: RockNRoll Machine24.11.2017 10:55Pressemelding

Første låt ut fra det kommende Turbonegro-albumet er tittelsporet RockNRoll Machine. Hyperaktuell tematikk rundt kunstig intelligens og framtidsteknologi kjøres gjennom Turbo-prosessoren og kommer ut i form av tidenes feteste rock robot; han holder ut hele natta, leverer de feteste riffa, er billig i drift, og opererer hårfint på grensen mellom genial og stupid, akkurat som en god gammeldags rocker skal være!      Hør "RockNRoll Machine" HER     Turbonegro står som en bauta i norsk rock-historie med nesten 30 år på veien, og når den nye skiva slippes 2. Februar 2018 er dette så og si på dagen 20 år etter klassikeren Apocalypse Dudes. Deres niende studioalbum har fått den sedvanlig beskjedne tittelen ”ROCKNROLL MACHINE”. Bandet gjør noen få utvalgte klubbkonserter i Europa og USA i forbindelse med plateslipp, inkludert 4 norske.      09 feb: Folken, Stavanger 10 feb: USF Verftet, Bergen 16 feb: Samfundet, Trondheim 17 feb: Rockefeller, Oslo