Tre konsepter har vunnet konkurransen Powered by Culture

Av de 44 innsendte søknadene er det Kaffekoppen, Rendezvous Norway og Øya + Munch som er plukket ut for å bidra til å fortelle historien om Norge som kulturdestinasjon.
– Vi har jobbet med Øyafestivalen i noen år og med denne ideen så vi potensiale til å lage noe veldig fint, som kan leve både digitalt og fysisk. Vi søkte oss inn i prosjektet fordi vi ved å jobbe tett med Innovasjon Norge kan få en større attraksjonskraft og nå ut til flere, sier partner og rådgiver Rune Roalsvig i Anorak NoA som står bak konseptet Øya + Munch. Foto: Ihne Pedersen.

- Det er gledelig å se den store interessen for prosjektet. Vi er gode på å profilere Norge som naturdestinasjon, men må bli enda flinkere til å profilere Norge som kulturnasjon. Gjennom oppdraget Powered by Culture ønsker vi å mobilisere sektoren selv til å fortelle denne historien. Sammen skal vi gjøre Norge til et enda mer attraktivt reisemål, sier kulturminister Trine Skei Grande.

Powered by Culture ble utlyst som en åpen konkurranse 20. april 2018, på oppdrag fra Kulturdepartementet. Prosjektet skal bidra til å løfte fram kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål, og har en ramme på tre millioner kroner. Konseptene skal være klare i løpet av 2019.

- Vi vil takke alle de dyktige aktørene som deltok i konkurransen. De tre prosjektene som vant frem har tydelige konsepter, gjennomføringsevne og et stort potensial til å fortelle historier om Norge, sier leder for kreativ næring i Innovasjon Norge, Margit Klingen Daams.

De tre vinnerkonseptene er:

Kaffekoppen, Aniara
Med utgangspunkt i det norske folks unike forhold til kaffe, skal Aniara utvikle et konsept der kaffekoppen og kaffepraten blir et utgangspunkt for å bli bedre kjent med lokalbefolkningen.

Rendezvous Norway, DNX
DNX vil med Rendezvous Norway formidle opplevelsen av Norge gjennom dokumenterte stevnemøter mellom internasjonale kulturprofiler og norske kunstikon.

Øya + Munch, Anorak
Anorak skal i dette konseptet utforske paralleller og krysningspunkter mellom dagens musikkartister og Edvard Munch sitt liv og kunstnerskap.

Kontaktpersoner:
Margit Klingen Daams, Margit.Klingen.Daams@innovasjonnorge.no / +47 909 37 763
Anne Line Kaxrud, Anne.Line.Kaxrud@innovasjonnorge.no / +4790660744

Fakta:
- 44 bedrifter søkte.
- 10 bedrifter ble etter en prekvalifisering, invitert til å presentere sitt konsept for fagpanelet bestående av representanter med kunst- og kommunikasjonsfaglig kompetanse:

• Kenneth Pedersen, chief executive officer og partner i Anti Design
  • Bobbie Peers, filmregissør, manusforfatter og illustratør
  • Katrine Mosfjeld, leder for digital markedsføring Visit Norway i Innovasjon Norge
  • Margit Klingen Daams, leder av satsingen på kreativ næring i Innovasjon Norge

Anniken Enger fra Aniara, Katrine Mosfjeld fra Innovasjon Norge, Siri Skaalmo fra DNX, Rune Roalsvig fra Anorak og Margit Klingen Daams fra Innovasjon Norge. Foto: Innovasjon Norge