Tradisjonell TV er VM-favoritten

Ni av ti nordmenn har planer om å se ski-VM i Lahti direkte på tradisjonell TV, ifølge en undersøkelse gjort av Norstat på vegne av RiksTV. Mesterskapet starter 22. februar, og det er NRK som har TV-rettighetene.

Totalt deltok 1 022 respondenter over 18 år i den landsrepresentative undersøkelsen gjort av Norstat. Undersøkelsen ble foretatt i månedsskiftet januar/februar.

75 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de vil følge kommende VM i Lahti, og 90 prosent av disse oppgir altså at de skal se VM direkte på tradisjonell TV. Folk på Østlandet er de som aller helst ser VM på TV-skjermen, der er andelen som vil se VM direkte på TV hele 95 prosent.

Fem prosent av de som planlegger å se på VM i Lahti, skal se mesterskapet på PC/Mac, mens kun fire prosent oppgir at de vil se VM på mobil eller nettbrett.

I Oslo er andelen som kommer til å se VM på andre skjermer høyest – sju prosent av Oslo-beboerne oppgir at de vil se VM på dataskjermen, og seks prosent vil se det på mobil eller nettbrett.

I det laveste alderssegmentet ser vi at andelen som vil benytte seg av alternative skjermer er høyest. Hele 23 prosent av de i alderen 18 til 29 år vil velge å følge vintersporten i Lahti via PC/Mac, mobil eller nettbrett.

– Sportsbegivenheter som ski-VM får folk til å benke seg foran TV-en og se programmet på tradisjonelt vis – direkte, noe vi stadig ser på seertallene, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Mesna i RiksTV.

Sport samler de store seermassene. Tall fra Kantar TNS viser at sport også preget 2016-listene over de mest sette TV-programmene i Norge. På listen over TV 2s ti mest sette TV-programmer i fjor, finner vi hele sju sportssendinger. Mest sett var OL-kampen i håndball mellom Sverige og Norge med 1 352 000 seere. Sportsåret har også for lengst startet på TV 2: Da Norges håndballgutter spilte VM-finale mot Frankrike i januar, fikk kampen notert over 1,6 millioner seere.

Hos NRK1 var også sju av de ti mest sette TV-programmene i fjor en eller annen form for sport, med «Mesternes Mester» den 5. mars som det mest sette i 2016 med 1 426 000 seere.

RiksTV tror også på høye seertall under ski-VM i Lahti.

– TV-en er fortsatt er en viktig del av folks underholdningshverdag. Det er riktig at den tradisjonelle TV-seingen går sakte nedover, men vi ser at det stadig kommer nye seerrekorder på alt fra Farmen kjendis til de store sportsarrangementene. Dette viser at TV som medium fortsatt står sterkt, og det er lenge igjen før vi kan erklære TV-en som død, sier Tone Mesna.