To folkekjære lyrikere hedres med frimerker

I 2018 er det hundre år siden lyrikerne André Bjerke og Hans Børli ble født. De hadde forskjellig bakgrunn og forskjellig forfatterskap, men ble begge folkekjære lyrikere.
André  Bjerke (til venstre) og Hans Børli er motiv på frimerker som utgis 9. november.
André Bjerke (til venstre) og Hans Børli er motiv på frimerker som utgis 9. november.

Mens André Bjerke var preget av å ha vokst opp i et kunstnerhjem i Oslo, ble Hans Børli skogens dikter med bakgrunn fra en barndom i fattigdom i Eidskog.

André Bjerke ble født 30. januar 1918, og har satt tydelig spor etter seg i norsk litteratur. I tillegg til lyrikk skrev han kriminalromaner under pseudonymet Bernhard Borge. Han er også kjent for mange gjendiktninger av verdenslitteratur til norske teaterscener, og for å ha vært en engasjert riksmålsmann.

Hans Børli ble født 8. desember 1918. Erfaringen av fattigdom, slit og det å være aller nederst på samfunnsstigen kom til å prege ham hele livet. Nærheten til naturen, den ordløse visdommen i den gamle levemåten og arbeidersolidariteten kom til å bli hovedtemaene i hans forfatterskap.

Begge frimerkene er designet av Enzo Finger. Frimerket med André Bjerke som motiv har verdi på 21 kroner (for vanlige brev som veier mellom 21 og 50 gram), mens frimerket med Hans Børli har verdien 38 kroner (for vanlige brev som veier mellom 101 og 350 gram). Begge frimerkene er i salg fra fredag 9. november.

Forfatterjubileer

Nummer:                             NK 1994-95
Design:                                Enzo Finger
Verdi:                                   Kr 21,00 – kr 38,00

NK 1994
Forfatteren André Bjerke (1918-1985) sammen med tekster fra hans forfatterskap.

NK 1995
Forfatteren Hans Børli (1918-1989) sammen med tekster fra hans forfatterskap.

Forfatteren André Bjerke (1918-1985) sammen med tekster fra hans forfatterskap.
Forfatteren Hans Børli (1918-1989) sammen med tekster fra hans forfatterskap.