Risør kammermusikkfest

Tine Thing Helseth starter eksklusivt kurs for blåsere – i Risør

Trompetisten Tine Ting Helseth skal sammen med Risør kammermusikkfest lage et helårlig talentprogram for de største talentene på blåseinstrumenter. De første deltakerne starter allerede under årets kammermusikkfest.
Tine Thing Helseth er kunstnerisk leder for kurset. Foto: Liv Øvland

– I Norge, og i resten av verden, finnes det en rekke satsningsprogram for unge strykere. Det er nå behov for en tilsvarende satsning på unge blåsere, sier kunstnerisk leder for kurset, Tine Thing Helseth.

Kurset skal være eksklusivt for de aller beste, der deltagerne får undervisning fra det internasjonale toppsjiktet av blåsesolister. Hvert år vil hun invitere to til tre lærere fra det internasjonale toppsjiktet til å undervise talentene sammen med seg.  Lærerne vil representere forskjellige blåseinstrumentgrupper, men kurset vil være åpent for alle blåsere. Studentene skal spille kammermusikk sammen med kursets lærere, og arbeidet skal lede frem til konserter under Risør kammermusikkfest som går av stabelen 26. juni til 1. juli.

Det er lagt opp til maksimalt ti kursplasser per år, der aldersgruppen på studentene vil være fra 16–28 år. Det første året vil lærerne være Tine Thing Helseth (trompet), Amy Dickson (saxofon), og Radovan Vlatkovic (horn). Årets studenter er Imogen Hancock (25 år fra Storbritannia) og Monika Holst-Olsen (21 år fra Norge) på trompet, August Schieldrop (19 år fra Norge) på tuba, kjent fra Virtuos på NRK, Manu Brazo (25 år fra Spania) og Amy Green (28 år fra Storbritannia) på saxofon.

Kurset støttes av Fure-Stiftelsen.

For intervjuer og mer informasjon, vennligst kontakt:
Maren Jørstad
E-post: maren@kammermusikkfest.no
Tlf: 478 32 131

Tine Thing Helseth er kunstnerisk leder for kurset. Foto: Liv Øvland

Om Risør kammermusikkfest

Risør kammermusikkfest

92 29 62 63https://kammermusikkfest.no

Kontaktperson: adm@kammermusikkfest.no

Følg pressemeldinger fra Risør kammermusikkfest

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Risør kammermusikkfest på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Risør kammermusikkfest