Til ungdommen: – Unnskyld fra en hvit mann som har pushet 50

Jeg har lyst til å si unnskyld til de mange unge for at vi ikke har fikset klimaproblemet. Barn og ungdommer har all grunn til å være forbannet, skriver Frederic Hauge.
Fra skolestreik i Oslo. Credit: Bellona.

Av: Frederic Hauge, daglig leder i Bellona.

Unge i Norge og hele verden forstår alvoret i klimatrusselen. Nå streiker de for klima.

Jeg har lyst til å si unnskyld til de mange unge for at vi ikke har fikset klimaproblemet. Vi voksne bør skjemmes av at vi har latt det gå så langt. Mye har blitt bedre over de siste tiårene, men nå truer klimaproblemene alle disse godene på en måte som overskygger alt annet. Svært mange mennesker er rammet av klimaendringene alt i dag og langt flere vil rammes i nær fremtid.

Barn og ungdommer har all grunn til å være forbannet. De streikende elevene fortjener vår støtte og hyllest, og at vi jobber mange ganger så hardt for å få på plass utslippskuttene som trengs. I dag heier vi på elever som streiker for klimakutt og for deres viktige innsats for å vekke oss alle. Det er trist at enkelte ønsker å latterliggjøre unge som vil ta grep om sin egen og sine etterkommeres fremtid. De viser klart at det er viktig å slåss og gjør skolestreiken ekstra viktig.

Vi som bor i et av verdens rikeste land, med store inntekter nettopp fra olje og gass, har et ekstra ansvar for å løse problemet og finne løsningene.

Jeg har brukt all min tid siden jeg sluttet skolen som 17 åring på miljøkamp, først i Natur og Ungdom og siden i Bellona. Selv om jeg er både lei, sint og skuffet over at vi ikke har klart å komme lengre, så har vi også oppnådd mange seire. Bellona har vist at man kan skape resultater om man slåss. Jeg håper Bellona på denne måten inspirerer ungdommen til videre kamp og arbeid for å finne løsninger. For de finnes. Vi har vært med på å jobbe dem frem – nå må de tas i bruk.

Men vi er små sammenlignet med de enorme motkreftene. Derfor varmer det hjertet til en gammel hvit mann som har pushet 50, å se tusenvis av ungdommer delta i klimakampen. Det gir inspirasjon – og vi gir ikke opp.

Å feile i klimakampen er et alternativ vi ikke skal godta. Det gjelder oss i Bellona, politikere, næringsliv og andre organisasjoner. Det gjelder også vanlige folk. Vi har alle et ansvar for hva vi gjør, hvem vi stemmer på og hva vi forteller våre nærmeste og på sosiale medier.

Norge må ta ansvarlige valg slik at vi blir den drivkraften vi ønsker å være. Oljealderen har gjort oss til et rikt land. Vi skylder oss selv og andre å gjennomføre omfattende omstillinger i dag. Det vil ikke bare gi oss et riktig fundament for fremtiden, men det kan trekke hele verden i riktig retning. Så viktig er faktisk lille Norge. Hvis vi vil.

Gratulerer med dagen til alle elever som deltok i skolestreiken. Dere er kloke nok til å kunne bli en del av løsningen istedenfor problemet, og til å få dere en utdannelse selv om dere er borte fra skolen for å slåss for klima.

Dere er en uvurderlig kraft for endring. Nå må vi få opp farten!

Fra skolestreik i Oslo. Credit: Bellona.