Til topps med Fjellblå

Fjellblå er en blåmuggost som treffer bredt samtidig som den har særpreg. Absolutt en ost for både nybegynnere og osteelskere», sier Ola Eggen fra Eggen Gardsysteri. Med Spesialitetsmerket på plass er Fjellblå nå helt i toppen av norsk lokalmat.

Stolte mottakere av Spesialitet for Fjellblå: Liv Bjørnstad og Ola Eggen fra Eggen Gardsysteri. Foto: Rørosmat

Fjellblå fikk tildelt Spesialitetsmerket under 20 års jubileet til Rørosmat SA på fredag. Osten produseres av Eggen Gardsysteri og er en myk blåskimmelost med mye smak. Dette er den første osten fra Eggen Gardsysteri som får spesialitetsmerket. I Hedmark er det bare Pultost fra Løiten som har kvalifisert til denne utmerkelsen tidligere.

- Vi får stadig gode tilbakemeldinger på Fjellblå. Mange av de som sier «liker ikke blåmuggost» blir overrasket og liker denne. Kombinasjonen av smak med særpreg og samtidig likt av mange er vi stolt av, sier Eggen.

Osten er laget på økologisk kumelk fra gården Eggen i Vingelen. Etter ysteprosessen og tilsetning av blåmuggkultur, står osten til modning i tre til fire uker. Gården Eggen ligger i fjellbygda Vingelen i Tolga kommune, ca. 700 meter over havet. Eggen Gardsysteri drives av Liv Bjørnstad og Ola Eggen.

Les mer om Eggen Gardysteri

Valgt ut av fagjury

Fagjuryen for Spesialitet møtes fire ganger i året for å smake på lokalmatprodukter som er blant de beste i landet. Produkter som får høy nok score, tildeles Spesialitet-merket som signaliserer norsk lokalmat i særklasse. Eskil Røsand sitter i fagjuryen og foretok den høytidelige tildelingen på fredag.

- Fjellblå har en kremet og rund konsistens som lett kan sammenlignes med flere topprodusenter av feks. Gorgonzola Dolce, sa Eskil Røsand under tildelingen.

I fagjuryens begrunnelse står det bl.a. at Fjellblå er en vellaget håndverks-ost i særklasse og har en rik smak, med delikat syrlig avslutning.

Les mer om fagjuryen

Fakta om Spesialitet

Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse.

Bak merkeordningen Spesialitet står Matmerk, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Det er i dag over 538 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitetsmerket.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Fjellblå er en blåmuggost fra Eggen Gardsysteri. Foto: Lisa Westgård/ Matmerk
Eskil Røsand (i midten) delte ut Spesialitet for osten Fjellblå til stolte mottakere: Liv Bjørnstad og Ola Eggen fra Eggen Gardsysteri. Foto: Rørosmat