Tidsfri sone er blitt snakkis i hele verden!
Etter en uke i offentligheten har historien om Sommarøys ønske om å kaste klokka blitt omtalt i 1650 digitale artikler globalt, av 1479 ulike medier. Blant disse er CNN, The Guardian, The New York Times, The Independent, Time, El País, La Repubblica, Vanity Fair og Der Spiegel. Det potensielle antallet mennesker som saken kan ha nådd ut til, er svimlende 1,22 milliarder.
Helhjertet engasjement
Initiativet er det Visit Norway og NordNorsk Reiseliv som står bak.
Det felles ønsket var å fortelle verden om sommeropplevelser i Nord-Norge – og særlig om midnattssolen, fenomenet som er minst like magisk som det mer kjente nordlyset. Fortelle noe av det som skjer med folk, når sola aldri går ned. Mulighetene som åpner seg, når det er dagslys hele døgnet. Når tiden blir mindre viktig.
- Vi samarbeider ofte med destinasjonsselskap rundt om i landet når vi skal fortelle historier om Norge. Denne gangen fikk vi et resultat som vi ikke engang hadde turt å drømme om sammen med NordNorsk Reiseliv, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. - Vi visste at under midnattssola så gjør man som man vil! Så da vi tok kontakt med Sommarøy og spurte om de kunne tenke seg å bli verdens første tidsfrie sone, fikk vi et rungende ja! Vi hadde aldri fått det til uten at de 321 innbyggerne på øya tok idéen vår til seg og gjorde den til sin egen.
Særlig har sommarøyværingen Kjell Ove Hveding sørget for at historien har fått den fantastiske oppmerksomheten den har fått. Hveding har lenge vært opptatt av temaet om tidsfri sone og har vært en stor ressurs i arbeidet både med å utvikle ideen og i å ta den videre ut i verden. Blant annet ved å arrangere folkemøter og skape forankring om historien lokalt. Med andre ord var det allerede et etablert engasjement blant Hveding og andre på Sommarøy om å jobbe for en tidsfri sone. Nå kjenner «hele verden» til det.
Responsen har vært over all forventning.
- At vi kan nå ut til godt over en milliard personer med denne historien, det er helt vilt. Gode kreative prosesser – og ikke minst et lokalmiljø, som på en måte som bare nordlendinger kan, går ‘all in’ – skaper oppmerksomhet vi håper gir gode inntekter for norsk reiselivsnæring framover. Både på Sommarøy og i hele Nord-Norge, sier reiselivsdirektøren.
- Nå må de levere opplevelsene
Med historien om Sommarøy som eksempel, ønsker Visit Norway og NordNorsk Reiseliv å trekke folk til hele landsdelen i sommermånedene. Det lille øya som vil, er en interessant historie, men først og fremst handler dette om fenomen som finnes og kan oppleves i hele Nord-Norge.
Det er ikke så lett å forklare for turister hva fenomenet midnattssol egentlig er. Derfor var det viktig for Visit Norway å fortelle en historie som alle kan relatere seg til. Mangel på tid er en universell følelse og derfor traff det en nerve å se noen som har lagt tiden på hylla.
- Nå gjelder det for NordNorsk Reiseliv og de lokale samfunnene å fortelle om, og levere opplevelser «under the midnight sun» til besøkende, hele sommeren, avslutter Bratland Holm.
Foreløpig verdi av medieomtalen, rundt historien om ’Time free zone’ på Sommarøy, er av analyseselskapet Meltwater estimert til å være 11,3 millioner amerikanske dollar.
Kontaktpersoner:
Bente Bratland Holm
Reiselivsdirektør Innovasjon Norge
Tlf. 952 73 280
Siw Sandvik
Head of Communication & Market
Tlf. 947 93 075
Marianne Mork
Kommunikasjonsleder Visit Norway
Tlf. 414 49 747
Kontakter
Anne Line KaxrudSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:+47 906 60 744Anne.Line.Kaxrud@innovasjonnorge.noBilder
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og Eksfin finansierer Nordic Halibut med til sammen 178 millioner kroner18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kveiteoppdrettsselskapet Nordic Halibut på Averøy i Møre og Romsdal mottar lånefinansiering på 102,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 75 millioner kroner fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) til nytt landbasert settefiskanlegg på Tingvoll samt drift.
Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters17.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.
Presseinvitasjon til Hannover Messe - besøk av statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz11.4.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer norsk presse til årets Hannover Messe, en av verdens største industrimesser, der Norge i år er partnerland. Statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz besøker den norske paviljongen mandag 22. april.
Tina Stiegler blir ny divisjonsdirektør i Innovasjon Norge21.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding
Tina Stiegler skal lede Innovasjon Norges største kundedivisjon som selskapets nye divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling.
Bionova fungerer godt, viser den første evalueringen20.3.2024 10:45:29 CET | Pressemelding
Bionovas to ordninger fungerer etter hensikten, viser evalueringen som er gjennomført av Oxford Research.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom