Tidobling av selskaper til tvangsavvikling!

Rekordmange bedrifter har gått konkurs eller blitt tvangsavviklet hittil i år.

– Når vi ser på mai måned i år registrerer vi en sterk økning samlet for konkurser og tvangsavviklinger. Den enorme økningen i tvangsavviklinger for mai måned isolert sett, skyldes nok først og fremst at fristen for å sende inn regnskaper til Brønnøysundregistrene ble flyttet fram til 1. august fra 1. september som tidligere. Derfor ser vi store tall i mai, som vi fikk se i juni i fjor, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode, som legger til at det uavhengig av dette er en stor økning i selskaper som blir tvangsavviklet. Han viser til at det også ved utgangen av april var en stor økningen på over 16 prosent over 12 måneder. – Dette viser en trend hvor flere selskaper blir begjært oppløst av myndighetene, og som ikke bare har sammenheng med endring i innleveringsfristen for regnskaper, mener Ruud.

Advarer mot økning

I løpet av de 12 siste månedene har 6375 bedrifter gått overende fordi myndighetene har oppløst selskapene eller fordi de har gått konkurs. – Den store økningen i tvangsavviklingene kan skyldes at det har blitt billigere å starte aksjeselskap, sier Ruud. I dag kreves et minimum på 30 000 kroner for å starte et AS, mot 100 000 tidligere. ­­– Noen taper da lite ved at selskapet går over ende. Heldigvis har regjeringen droppet et forslag om å sette dette aksjekapitalkravet helt ned til 1 krone, sier kredittøkonomen. – At så mange selskaper går over ende med lite kapital kan lett gi ringvirkninger som fører til at andre bedrifter taper penger og selv risikerer konkurs. Det er derfor svært viktig at bedrifter følger med på sine kunder og leverandører i forhold til konkursrisiko, advarer Per Einar Ruud i Bisnode.

Konkursnæringene

Noen næringer opplever langt flere konkurser enn andre. På toppen troner bygg- og anleggsbransjen som i årets første måneder sto for 27 prosent av alle konkursene, og hadde en økning på 7,8 prosent fra samme periode i fjor. Eiendomsbransjen hadde størst økning med 32,7 prosent flere konkurser enn i de fire første månedene i fjor. ­– Selv om disse bransjene helt klart har hatt markedsutviklingen på sin side, så bør nok de som handler med disse bransjene passe ekstra godt med på konkursrisiko, avslutter Kredittøkonom Ruud.

Rekordmange bedrifter har gått konkurs eller blitt tvangsavviklet hittil i år.
– At så mange selskaper går over ende med lite kapital kan lett gi ringvirkninger som fører til at andre bedrifter taper penger og selv risikerer konkurs, advarer Per Einar Ruud i Bisnode.

Langt færre går konkurs!8.9.2017 15:07Pressemelding

Tall fra data- og analyseselskapet Bisnode viser at antall konkurser i næringslivet er på vei ned. I august var det 18,4 prosent færre konkurser og tvangsavviklinger enn i august i fjor. Hittil i år har antall konkurser og tvangsavviklinger gått ned med 2,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Nedgangen i antall konkurser er gledelig, og et klart tegn på at det nå går bedre i næringslivet, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.