Innovasjon Norge

Tidligere NTNU-studenter revolusjonerer naturgassnæringen med flytende rigg

Del

Det startet som et hobbyprosjekt ved siden av masteroppgaven. Noen år senere fikk de den spanske naturgassgiganten Gas Natural Fenosa med på laget. Med nyutviklet teknologi lyktes nylig det trønderske selskapet, Connect LNG, med gassoverføring fra skip til kai. Nå skal den miljøvennlige teknologien erstatte dagens kaistrukturer.

Connect LNG har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av LNG mellom skip og terminaler
Connect LNG har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av LNG mellom skip og terminaler

- Vi har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av LNG mellom skip og terminaler. Teknologien reduserer investeringskostnader med opptil 80 prosent. I tillegg installeres kaianlegget på en sjettedel av tiden sammenliknet med eksisterende overføringsløsninger. Naturgass er en viktig komponent i overgangen til fornybarsamfunnet. Vårt produkt var det som manglet for å imøtekomme etterspørselen, sier Miriam Wennberg, co-founder og CFO i Connect LNG.

Produktet kan kobles til alle typer skip og terminaler. Systemet kan forbedre logistikken blant annet med å overføre LNG fra skip til land, også der det ikke er kaianlegg. Teknologien kan også brukes i etablerte havner med behov for økt kapasitet og større fleksibilitet.

95 prosent var ikke godt nok

Det hele startet for vel ti år siden da en erfaren kaptein irriterte seg over de lange og dyre kaistrukturene for gassoverføring fra skip til kai. Han mente det måtte være en enklere, rimeligere og ikke minst mer miljøvennlig måte å overføre naturgass på enn dagens løsning. 

- Seks år senere, da vi skulle skrive masteroppgave på NTNU, lot vi oss inspirere av kapteinen. Vi foretok en mulighetsanalyse og så på markedet og konkurrentene. Vi kom frem til at det var en flaskehals i industrien. Investeringskostnaden for utbygging av LNG-terminaler var for høy, hovedsakelig fordi teknologien som kunne redusere utgiftene ikke eksisterte. Den måtte utvikles for å muliggjøre prosjektene rent økonomisk, sier Wennberg.

Studentgjengen kunne ikke la problemet de hadde identifisert ligge. De dannet et forskningsteam for å videreutvikle teknologien i testbasseng. 

Gjennom Innovasjon Norges miljøteknologiprogram bygget de den første enheten. De gjorde flere vellykkede testforsøk. De kom også i kontakt med nøkkelpersoner fra industrien gjennom Innovasjon Norges mentorprogram. Det lovet godt.

- Jeg vil si at produktet var 95 prosent ferdigutviklet, men i en konservativ industri er ikke det godt nok. Kundene trengte å se systemet i drift, legger Wennberg til. De ble nødt til å bygge en enhet som kunne dokumentere vellykket overføring av gass fra skip til land for å overbevise markedet.

Verdensomspennende samarbeid gjorde drømmen til virkelighet

Det spanske gasselskapet Gas Natural Fenosa (GNF) var interessert i teknologien og ønsket et samarbeid med Connect LNG.

På veldig liten tid ble det lille norske teamet spleiset med en internasjonal arbeidsstyrke bestående av blant annet spanjoler, franskmenn, svensker, nederlendere, italienere, engelskmenn og new zealendere. Halvparten av leverandørene var norske, og den andre halvparten utenlandske. Sammen bygget de systemet ved Vard i Brevik.

- Med norsk-kinesisk investor og representasjon i den Dominikanske republikk og Melbourne er vi «born global». Derfor var det utrolig kult at vi mobiliserte så mange internasjonale krefter også på den lille øya utenfor Porsgrunn. På et tidspunkt var vi over 100 personer som jobbet på spreng slik at vi skulle holde tidsfristen, sier Wennberg i Connect LNG.

Reduserer store menger CO2

I oktober lyktes Connect LNG med overføring av 400 kubikk LNG fra skip til land, som tilsvarer rundt 10 lastebiler med gass. 

For hvert salg Connect LNG gjør reduseres, i mange tilfeller, CO2-utslippet tilsvarende 32.000 biler - lik hele elbilparken i Norge. Markedspotensialet tilsvarer CO2-utslippet til hele bilparken i Norge, Sverige, Danmark og Finland tilsammen.

Nå som produktet er realisert venter en viktig strategiprosess. Wennberg kan røpe at selskapet har aggressive vekstambisjoner fremover. En del av planen videre er å etablere kontorer nær nøkkelmarkedene i Karibien, Sørøst-Asia og i Middelhavet for å imøtekomme deres etterspørsel.

Nøkkelord

Kontakter

Kontaktperson i Connect LNG:
Miriam Wennberg, Co-founder og CFO
Miriam.wennberg@connect-lng.no

Bilder

Connect LNG har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av LNG mellom skip og terminaler
Connect LNG har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av LNG mellom skip og terminaler
Last ned bilde
Tidligere NTNU-studenter revolusjonerer naturgassnæringen med flytende rigg
Tidligere NTNU-studenter revolusjonerer naturgassnæringen med flytende rigg
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0158 OSLO

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg saker fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Innovasjon Norge

Ønsker økt foredling av sjømat i Norge24.4.2018 10:00Pressemelding

78 utstillere er på plass for å vise frem norske sjømatprodukter, teknologi og løsninger når verdens viktigste sjømatmesse, Seafood Expo Global og Seafood Processing Global går av stabelen i Brussel denne uka. Norge eksporterte 2,6 millioner tonn sjømat for 94,5 milliarder kroner i 2017, noe som er en verdiøkning på tre prosent. Samtidig er det rom for en vesentlig verdiskaping gjennom økt foredling, viser en ny rapport.

Innovasjon Norge Vestland satser på elektrifisering av fjordene18.4.2018 09:00Pressemelding

Etter stor vekst innen elektriske bilferjer står nå passasjerferjene for tur. I 2017 ga Innovasjon Norge 10 millioner til utvikling av Future of the Fjords, en hel-elektrisk turistbåt som inntar Nærøyfjorden i løpet av 2018. Båten produseres av Brødrene Aa og uttesting starter neste uke. – Norge er en pioner innen sjøfart, og denne type skip tar oss nærmere en utslippsfri transportsektor, sier Nina Broch Mathisen, direktør Innovasjon Norge Vestland.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom