Thomas Hayes artistdebuterer

Når skuespiller og influencer Thomas Hayes artistdebuterer som HAYES har han allerede utfordret seg selv langt utover forventet, men er resultatet også uforventet? "Kanskje. Sannsynligvis. Særlig fordi jeg har DJ'et en del, så tror jeg mange går ut ifra at jeg skal lage EDM" forklarer han "Og da vil nok "Where I Belong" overraske"
HAYES x Nico & Vinz "Where I Beong" artwork

"Where I Belong", med Nico & Vinz på vokal, er en poplåt med tekst om tilhørighet. Den kan tolkes geografisk, kulturelt eller emosjonelt.
Nico og Vinz sier at låten snakket til dem "Det er viktig for oss at vi bidrar med mer enn stemmene våre."
De utdyper "Vi kjenner igjen følelsen av å være mellom to kulturer og land. Av at tilhørighet varierer med sammenheng. Og at følelsen av å falle utenfor, ikke høre til, kan være både frustrerende og motiverende".
Thomas, som selv er halvt britisk og halvt norsk, relaterer seg mer til teksten i kraft av å være ung og å finne sin plass i verden. "Jeg har fått så mange valg og muligheter, så hvordan velger jeg det som er riktig for meg?"

Han ønsker at musikken han lager under artistnavnet HAYES skal få folk til å føle noe "Det må ikke være dypt og livsendrende, men det kan ikke være generisk bakgrunnsmusikk heller. Jeg vil at beaten skal treffe, eller teksten skal bety noe, og jeg håper de kjenner energien - driven - som ligger bak."

Driv og energi er noe Thomas har mer enn nok av; enten han driver med sport, skuespill eller musikk. Han elsker å lære og har stor appetitt på ny kunnskap. "Jeg har aldri vært typen som leser, men jeg ser lassevis av dokumentarer og kan bli oppslukt i jakten på mer informasjon."

Slik har det vært med musikken også, hvor læringskurven har vært bratt.
"Jeg har blitt mye modigere. Nå tør jeg leke meg og gjøre feil. Jeg har innsett at det ikke bare er uunngåelig, men også den beste måten å lære på." forklarer han
"Om det å skape musikk er som å bygge med Lego så var jeg allerede ganske god til å lage det som var avbildet på boksen. Men via andre låtskrivere, produsenter og artister har jeg etterhvert fått tilgang på uendelig med klosser, og jeg lærer meg å bygge uten bruksanvisning, og i samarbeid med andre, sånn at resultatet blir noe helt annet. Større. Friere. Og forhåpentligvis bedre."
Så, på et vis har Thomas funnet ut hvor han hører hjemme. Ikke bare foran filmkameraet, med manus, men også i studio hvor han skaper musikk.

"Where I Belong" har både HAYES og Nico & Vinz bidratt i låtskriverprosessen, og i tillegg har Thomas produsert i samarbeid med den norske duoen TRXD.

"Where I Belong" er tilgjengelig i alle strømmetjenester fra fredag 23. august

HAYES x Nico & Vinz "Where I Beong" artwork
HAYES (c) Truls Qvale
HAYES x Nico & Viz (c) Truls Qvale

Sony Music Entertainment Norway A/S utgir bl.a. Beyoncé, Madcon, The Chainsmokers, Kygo, Alan Walker, Maria Mena, Camila Cabello, Jesper Jenset, Khalid, Rat City, Calvin Harris, Stina Talling, Miley Cyrus, HAYES, Justin Timberlake, Katastrofe, EMIR, Amanda Delara, Foo Fighters, Morgan Sulele, Ina Wroldsen, Hkeem, P!nk, Lars Vaular, Bruce Springsteen m.fl.

Følg pressemeldinger fra Sony Music Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sony Music Norway