NAF

Test fra NAF: Driftssikker elsykkel gir en god pendlerhverdag

Del

NAF har i samarbeid med Testfakta testet åtte elsykler som egner seg for pendlere. - Testen viser at det er lurt å bruke litt ekstra penger for å få en drifts- og trafikksikker pendlersykkel, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

Mange er villige til å bruke noen ekstra kroner på elsykkel fordi den kan erstatte bil nummer to. (Foto: NAF/Testfakta)
Mange er villige til å bruke noen ekstra kroner på elsykkel fordi den kan erstatte bil nummer to. (Foto: NAF/Testfakta)

Syklene i testen ligger i prisklassen mellom 19 000 kroner og opp til drøyt 30 000 kroner. Vinneren er Haibike Sduro Trekking 6.0 som får toppkarakter på alle testens kategorier. Testvinneren er også den dyreste sykkelen. Sammen med Merida har Haibike sterkere batteri enn de andre syklene, og dette gir god rekkevidde. Den gjør det også best i bremsetesten og får god score på kjøreegenskaper.

- Mange er villige til å bruke noen ekstra kroner på en god elsykkel. En av grunnene til det er at elsykkelen kan erstatte behovet for en bil nummer to, mener Sødal.

Den rimeligste sykkelen i testen er White SC-E Comp. I fjor vant den vår elsykkeltest i konkurranse med billigere sykler. I årets test kommer den dårligere ut fordi den rett og slett sliter i regnvær. I vanntesten ble det fuktighet i displayet til girene, og håndtakene ble løse når de ble våte.

- Løse håndtak er ikke bra fordi man risikerer å miste grepet på sykkelen, sier Sødal. - Når det er sagt, er dette en sykkel der man får mye for pengene i form av at den er lett å manøvrere og god å kjøre, fortsetter han.

I NAFs forrige elsykkeltest var bremsene den store svakheten ved noen av syklene. I år klarer alle syklene bremsetesten, men det er stor forskjell på bremsekraften. Haibike utmerker seg helt i toppen. Med samme håndkraft gir Haibike-sykkelen klart mer bremsekraft og dermed også kortere bremsestrekning enn Crescent og Batavus som scorer lavest i bremsetesten.

- Vår oppfordring er å være grundig og lese tester når man velger elsykkel. Skal du bruke den til pendling hver dag, er selvsagt bremsene viktige. Men også motor, batteri og at andre deler holder god kvalitet gir deg en god hverdagsreise på to hjul, avslutter Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mange er villige til å bruke noen ekstra kroner på elsykkel fordi den kan erstatte bil nummer to. (Foto: NAF/Testfakta)
Mange er villige til å bruke noen ekstra kroner på elsykkel fordi den kan erstatte bil nummer to. (Foto: NAF/Testfakta)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom