Taxfreevarer skal fraktes med Tesla

Travel Retail Norway, som driver taxfreebutikkene på Norges fem største flyplasser, har bestilt to Tesla Semi trailere. Selskapet ønsker å være først i Norge til å frakte varer fra Europa til Norge med elektriske trailere.

- Vi skal på mange områder bidra til å gjøre taxfree bærekraftig. Derfor jobber vi med ulike løsninger for å frakte varer fra hele verden til Norge på mest miljøvennlig måte. Tesla Semi er et av tiltakene, sier Haakon Dagestad, Kummunikasjonssjef i Travel Retail Norway.

Det er usikkert når trailerne kommer, men selskapet er allerede i gang med forbedelsene for å ta dem i bruk.

- Lageret vårt er allrede eliktrifisert med solcellepanel, så nå er det veien fra lageret og frem til butikkene som må elektrifiseres. Får vi ladet trailerne med fornybar energi vil det ha svært positiv effekt, både på klima og lokalforurensing, sier Dagestad.

Selskapet er tydelig på at de har et større samfunnsoppdrag enn å drive butikk.

- Det viktigste vi gjør er å være med på finansieringen av flyplasser i hele Norge gjennom ansvarlig butikkdrift. Derfor må vi også stille spørsmål ved måter vi gjør ting på om det kan gjøres bedre med ny teknologi og metoder. Vi har nok bare sett begynnelsen av den grønne utviklingen i varehandel, og der skal vi være med, sier Dagestad.

NO-2061 Gardermoen

Travel Retail Norway (TRN) er et norsk selskap, med norske og tyske eiere. Vi har drevet taxfreebutikker og Travel Value-butikker ved Avinor sine største flyplasser siden 2005. I dag er vi tilstede i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Vår viktigste oppgave er å drive ansvarlig salg og god service til reisende på Avinor sine flyplasser og å skape inntekter for Avinor og det norske samfunnet.

Følg saker fra Travel Retail Norway (TRN)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Travel Retail Norway (TRN) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Travel Retail Norway (TRN)

Her er påskemarsipanens "hemmeligheter"29.3.2019 09:43:06 CETPressemelding

Like sikkert som det går mot påske, kjøper vi i disse dager enorme mengder marsipan i ulike former. I påskeegg over hele landet finner du nesten garantert kolibriegg, gule marsipankyllinger og marsipanpølser. Ifølge Nidar, landets største marsipanprodusent, spiser vi rundt 23 millioner marsipanfigurer i påsken. Men det er stor forskjell på ulike typer marsipan, og for å finne de aller beste godbitene må du til spesialbutikker eller taxfree.