Ta ansvar for brannforebyggingen - inne og ute!

Det er allerede høysommer med sol, tørt varmt vær, og lite nedbør. Det betyr også skyhøy skogbrannfare. Mange lar humla suse og glemmer å følge rådene og dropper å sjekke brannsikringen. Brannforebygging på hytta og i naturen kan redde liv og verdier og bør være på «ToDo» lista for alle.

Vi har alle et ansvar for å forhindre at branner oppstår.

Utendørs

Pass også på å følge rådene og forbudene om bruk av åpen ild. I følge DSB er det nå så tørt at selv et glasskår i naturen kan gi såkalt brennglassvirkning og antenne skogbunnen. Derfor er det ekstra viktig at folk viser sunn fornuft, hører på rådene fra brannvesenet og ikke kaster fra seg sigarettsneiper eller bruker engangsgrill i skog og annen utmark.

Innendørs

Uansett om du eier eller leier en fritidsbolig, anbefaler vi en sjekk av røykvarsleren og av slukkeutstyret. Ta grep og sjekk at røykvarsleren og slukkemiddelet på hytta er i orden. Brannsikring er eiers ansvar, men det kan være smart å tenke på at noen utleiere slurver med brannsikringen, sier Kommunikasjonssjef i Sector Alarm Sissel Eckblad.

Mange hytter ligger langt fra nærmeste brannstasjon og tidlig varsling er derfor helt avgjørende hvis uhellet først er ute. Men det nytter ikke å ha røykvarsler og slukkemiddel hvis det ikke fungerer.

Været får vi ikke gjort noe med, men vi må alle ta vårt ansvar for å forhindre at branner oppstår.

-Vi har laget en sjekkliste for en brannsikker sommer inne og ute. Jeg anbefaler alle å henge listen et synlig sted slik at alle som benytter hytta kan finne den, avslutter Sissel Eckblad i Sector Alarm.

Sector Alarms tips for brannforebygging i sommer:

• Sjekk røykvarsleren og slukkeutstyret
  • Åpen ild i skog og utmark er forbudt fra 15. april til 15. september
  • Ikke kast fra deg sigarettsneiper
  • Ikke bruk engangsgrill i skog eller annen utmark
  • Forlat aldri komfyren under matlaging
  • Sjekk at komfyr, vaskemaskin og tørketrommel er slått av
  • Sjekk at levende lys er slukket
  • Undersøk om det er svimerker eller sterk varmegang i sikringsskap
  • Se etter svimerker i ledninger, støpsler, kontakter og lamper
  • Slukk levende lys når du forlater rommet
  • Ha brannøvelser med barna i familien
  • Anskaff en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon

Vi har alle et ansvar for å forhindre at branner oppstår.

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Tror på fortsatt kraftig vekst24.8.2018 15:36Pressemelding

Fjoråret ble et godt år for alarmbransjen. Totalmarkedet vokste med over 7 prosent. Viggo Skeisvoll er Chief Operation Officer i Sector Alarm Group og har lang erfaring fra alarmbransjen. Han tror at veksten vil fortsette. -Det er fortsatt over 80 prosent av alle boliger i Norge som ikke har boligalarm, legger du til alle nye boliger som blir bygget og ikke minst hyttemarkedet tror vi på en fortsatt kraftig vekst i årene som kommer.