Sykkel og friidrett på TV-toppen

Nordmenn prioriterer Tour de France på sykkel og VM i friidrett når de skal se sport på TV i sommer. Det viser en fersk undersøkelse foretatt av Ipsos på vegne av RiksTV.

På spørsmålet «Hva kommer du til å se av sportsarrangementer på TV i sommer?» svarer 27 prosent Tour de France, mens 26 prosent svarer at de skal se VM i friidrett fra London. Til sammenligning sier 7 prosent av respondentene at de skal se på tennisturneringen Wimbledon, mens 3 prosent svarer at de skal se US Open.

Tour de France starter kommende lørdag 1. juli og varer til 23. juli. TV 2 har rettighetene her til lands. Mens 36 prosent av mennene svarte at de kommer til å se Tour de France på TV, svarte 19 prosent av kvinnene det samme. Og vestfoldingene gleder seg aller mest. Der svarte 39 prosent at de skal følge Tour de France på TV. Minst interesse for gigantrittet på sykkel finner vi i Finnmark. Der svarte 12 prosent at de skal se Tour de France.

- Sykkelinteressen i Norge er blitt høy, ikke minst takket være TV 2s satsing på denne idretten over lengre tid. Undersøkelsen viser imidlertid store forskjeller fra fylke til fylke hva gjelder interesse for å følge Tour de France på TV, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Mesna i RiksTV.

Interessen for VM i friidrett fra London som sendes på NRK i perioden 4. til 13. august er vesentlig høyere hos menn enn hos kvinner. 34 prosent av mennene sier de skal se VM i friidrett på TV mot 18 prosent av kvinnene. Størst er interessen i Sogn og Fjordane, hvor 45 prosent sier at de skal følge friidretts-VM på TV. I Aust Agder er interessen heller laber. Der sier kun 8 prosent at de skal følge samme mesterskap.

47 prosent av respondentene har imidlertid planer om å ta en sportsfri TV-sommer, ved at de svarer «jeg skal ikke se noen av disse» når Ipsos og RiksTV nevner diverse idrettsarrangement som skal direktesendes på TV i sommer. Hele 59 prosent av kvinnene har planer om en sportsfri TV-sommer. Tilsvarende tall for mennene var på 36 prosent.

- Det er tydelig at interessen for å se på sport på TV er vesentlig høyere hos menn enn blant kvinner. I hvert fall når det gjelder sommerens sportseventer på TV, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Mesna i RiksTV.

Totalt deltok 1010 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen som ble foretatt i overgangen mellom mai og juni.

Kommunikasjonsrådgiver Tone Mesna i RiksTV registrerer store forskjeller mellom kvinner og menn når det gjelder seing av TV-sport denne sommeren