Strømforbruket øker og nettleien skal ned

Elektrifisering av Norge krever mer strøm, men vil ikke føre til økt nettleie. Tvert imot er det mer sannsynlig at nettleien går ned, ifølge en ny rapport fra DNV GL.

Strømforbruket i Norge kommer trolig til å øke med rundt 25 prosent frem mot 2040, grunnet elektrifisering og ny industrivirksomhet. Det tilsvarer årsforbruket til våre tre største industrifylker, Rogaland, Hordaland og Møre og Romsdal. Analysen er gjort av DNV GL for Energi Norge.

Tidligere har det vært anslått at økt strømforbruk ville medføre høyere nettleie for norske husholdninger. Men nye beregninger fra DNV GL tyder på at mer effektiv drift og utnyttelse av strømnettet vil føre til fallende kostnader per kilowattime i perioden 2025-2040.

– Overgangen fra fossil til fornybar energibruk gjør at strømforbruket går opp, særlig innen transport og industri. Dette vil føre til lavere energikostnader for folk flest, fordi elektrisk transport er langt rimeligere enn bruk av bensin og diesel. Nå ser det også ut til at vi klarer å holde nettleien nede. Det er viktig for å få folk med på omstillingen, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge.

Les hele rapporten her

Energi Norge er fornybarnæringens interesseorganisasjon i NHO. Medlemsbedriftene står for over 95 produsent av kraftproduksjonen og dekker rundt 90 prosent av strøm- og nettkundene i Norge. Næringen sysselsetter rundt 20.000 mennesker over hele landet og bidro i 2018 med over 65 milliarder kroner til fellesskapet. Les mer her