Strømbruddene på Agder

Ekstremværet “Knud” har forårsaket strømbrudd flere steder på Agder, og det vil ta tid før alle kundene får strømmen tilbake.

Strømnettet har fått omfattende skader på grunn av ekstremværet.

Strømkartet på aenett.noviser oversikt over hvor det strømbrudd.  På grunn av stor pågang kan nedlastingen av informasjonen i kartet ta noe tid.

Det er omfattende skader på strømnettet flere steder, og feilsøkingen fortsetter utover natten. Sikkerheten til montørene kommer i første rekke, og arbeid på strømnettet ute i terrenget når det er uvær og mørkt er svært risikabelt. Reparasjonsarbeid kan ikke gjøres dersom det ikke er forsvarlig av hensyn til sikkerheten, og det betyr at noen steder kan ikke feilrettingsarbeidet gjøres før det blir dagslys.  Det vil derfor ta tid før strømforsyningen er gjenopprettet, i verste fall vil noen kunder ikke få strømmen tilbake før over helgen.  Hvilke områder dette eventuelt gjelder er det for tidlig å si noe om på nåværende tidspunkt.

Det er viktig å huske på å holde god avstand fra strømlinjer som har falt i bakken og trær som velter over strømlinjene. Berøring er livsfarlig! Meld fra til kundesenteret på telefon 38 60 72 72.

Strømnettet har fått omfattende skader på grunn av ekstremværet.