Human-Etisk Forbund

Støtter legene og glemmer kvinnene

Generalsekretær Kristin Mile, er ikke overrasket over at Den norske kirke tar et motsatt standpunkt enn Human-Etisk Forbund i reservasjonssaken.

-       Vi mener retten til selvbestemt abort må sikres og videreføres, uten innskrenkinger i form av mulighet for fastleger til å reservere seg mot henvisning, sier Mile.

Overraskende fra Den norske kirke
Hun er imidlertid overrasket over at Den norske kirke, via Kirkerådet, mener at anbefalingen fra regjeringen om å overlate vurdering og samtale til den legen man henvises til er unødvendig. Her mener Den norske kirke at det er viktig at også reservasjonslegen står til rådighet med informasjon og veiledning, slik at kvinnen kan treffe sitt endelige valg på et informert grunnlag.

- Kvinner skal slippe å møte leger som ikke vil hjelpe dem. Kirken slår beina under regjeringens hovedargument, og jeg håper de ser hvor mange som er kritiske. Vi støtter dagens abortlov, sier generalsekretær Kristin Mile til NRKs nyhetsmorgen.

Kirken svekker regjeringens forslag

- Regjeringen foreslår en reservasjonsmulighet, og hovedargument for at dette er det beste for kvinnen er nettopp å slippe å møte reservasjonsleger. Regjeringen mener dermed at regelverket blir bedre, ikke dårligere.

Dette argumenterer nå Den norske kirke imot ved å si at en reservasjonslege kan være en verdifull samtalepartner.

-       En abortsøkende kvinne vil nok ikke se det på samme måten, sier Kristin Mile.

- Jeg merker meg også at Den norske kirke nærmest utelukkende argumenterer for leger som ønsker å reservere seg, mens abortsøkende kvinners situasjon ikke drøftes. Det synes jeg er oppsiktsvekkende, spesielt med tanke på at de fleste abortsøkende kvinner i Norge etter all sannsynlighet er kirkemedlemmer og trolig har sterke meninger rundt dette, avslutter Mile.

Om Human-Etisk Forbund

Human-Etisk Forbund
Brugata 19

+47 23 15 60 00http://www.human.no

Human-Etisk Forbund er et humanistisk livssynssamfunn med over 94.000 medlemmer. Forbundet jobber for en sekulær stat og et mangfoldig samfunn basert på respekt for menneskerettighetene.