Stor trafikk på Alarmstasjonen

Påsken er godt i gang og som tidligere år er påskehøytiden også i år høysesong for Alarmstasjonen hos Sector Alarm.

-Påskehøytiden er alltid høysesong for oss på Alarmstasjonen, sier sikkerhetsekspert og leder på Alarmstasjonen, Inge Svendsen hos Sector Alarm. -Tallene fra i fjor viser at vi rykket ut på nesten 70 prosent flere hendelser enn det vi gjør i en normaluke. Tall fra palmehelgen viser at denne trenden fortsetter i år.

Man tror gjerne at det er høysesong for innbrudd kun om sommeren, men risikoen for innbrudd øker ved hver eneste ferieperiode. Det er derfor viktig at boligen også innbruddsikres før påskeferien.

Påsken er høytid for flere

-Erfaringen vår er at påskehøytiden dessverre også er høytid for de kriminelle. Antall innbrudd i Norge går stadig nedover og ifølge Politiet kan dette delvis forklares med at folk er flinkere til å sikre seg og at stadig flere har anskaffet boligalarm. Sector Alarm ønsker derfor at Ola Normann blir enda flinkere til å sikre boligen sin. Vår erfaring viser at man selv med enkle grep kan redusere risikoen for innbrudd betydelig.

Blir skremt av alarmen

-Det kan være så enkelt som ikke å la verdisaker ligge fremme og å passe på at alle vinduer er ordentlig lukket. Tall fra NHO viser at en fjerdedel av alle innbrudd i boliger uten alarm kunne ha vært unngått dersom det var installert alarm, sier Inge Svendsen. - Vår erfaring er at en boligalarm har en god forebyggende effekt. Vi ser også at det i de svært få tilfeller våre kunder opplever innbrudd så bidrar alarmen til at de kriminelle stikker fra åstedet når boligalarmen går. De blir skremt av alarmen og stikker fra åstedet uten at de får tatt noe med seg.

Gode tips fra Sector Alarm

Både Politiet og forsikringsbransjen anbefaler en ekstra feriesjekk før du reiser bort. Ta motet fra tyven ved at de må bruke lengre tid og kanskje lage bråk. Tenk som tyven – avdekk om boligen har svake punkter som gjør det enkelt for potensielle innbruddstyver.

• Påse at alle vinduer og dører er låst
  • Fjern stiger og andre ting som gjør innbruddet enklere.
  • En tom søppelkasse viser at du ikke er hjemme. Be naboen om å sette pose i stativet og legge litt søppel i kassen.
  • Har du fasttelefon kan det være smart å viderekoble denne til mobilen din
  • Ikke skru av alle lys
  • Unngå full postkasse. Stopp eller omadresser posten og avisen mens du er på ferie. Husk å merke feriepostkassen din tydelig dersom du bestiller ettersending av post og aviser.
  • Anskaff en smartplugg. Er den koblet til alarmen kan du styre lyset hjemme selv når du er bortreist.
  • Lat som du er hjemme. Sett gjerne kaffekoppen igjen på bordet når du drar, og la noen leker ligge utover gulvet. Ikke trekk for gardinene eller la blomstene stå og visne i vinduskarmen. Men, husk på hva tyvene kan se utenfra.
  • Hvis du ikke allerede har boligalarm, anbefaler vi at du bestiller boligalarm fra forsikringsgodkjent leverandør
  • Har du alarm må du bruke den

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Tror på fortsatt kraftig vekst24.8.2018 15:36Pressemelding

Fjoråret ble et godt år for alarmbransjen. Totalmarkedet vokste med over 7 prosent. Viggo Skeisvoll er Chief Operation Officer i Sector Alarm Group og har lang erfaring fra alarmbransjen. Han tror at veksten vil fortsette. -Det er fortsatt over 80 prosent av alle boliger i Norge som ikke har boligalarm, legger du til alle nye boliger som blir bygget og ikke minst hyttemarkedet tror vi på en fortsatt kraftig vekst i årene som kommer.