Stor deltakelse i årets Hagefugltelling

Årets hagefugltelling som ble gjennomført i helgen har engasjert om lag 15 000 personer til å telle fugler på ca. 6 000 foringsplasser rundt om i landet.

Det er blitt registrert 320 000 fugler og på topp som vanlig er kjøttmeisa, i et antall av 50 835. Den er representert på 94 % av alle foringsplasser. På de neste plassene kommer blåmeis og skjære som var tilstede på henholdsvis 81 (29 969 ind.) og 62 % (14 930 ind.) av foringsplassene.

Mange kunne også glede seg over besøk av dompap, som er selve symbolfuglen på det vinterlige Norge. Så langt er det registrert over 24 000 dompap og 47 % av deltakerne fikk sett denne fargeklatten, som er en liten framgang i forhold til i fjor. Grønnfinken hadde bestandsnedgang for femte år på rad, og det har sammenheng med en sykdom som har rammet arten i flere år. Selv om de fleste av svarttrostene og rødstrupene trekker ut av landet om høsten så er de to artene fortsatt godt representert. Det er kun i Finnmark at man ikke har svarttrost, mens rødstrupen mangler i begge de to nordligste fylkene. Derimot er det veldig mye av disse to artene på Vestlandet.

For første gang var det også åpnet for å registrere pattedyr under tellingen, ettersom mange har ønsket det. Det er jo kjent at blant annet ekorn og rådyr bruker fuglenes foringsplasser hyppig, og vi har fått inn registreringer på 1 417 ekorn (11 % av foringsplassene) og 360 rådyr fra 109 hager.

For folk som var forhindret fra å delta i helgen så er det åpnet for mulighet til å registrere fuglene denne uka også på Fuglevennens hjemmesider.

Fullstendige resultater ligger på denne lenken: http://www.fuglevennen.no/data/ut/land/natur/ln9/?side=arter&periode=2013-01-19/2013-02-03

***************************************************************************

Morten Ree, organisasjonskonsulent, 73841644 / 48177973

Frode Falkenberg, web-ansvarlig, 55582225 / 93440647(kun lørdag og søndag)

Norsk Ornitologisk Forening kan tilby et utvalg aktuelle fuglebilder som kan brukes fritt i forbindelse med omtale av Hagefugltellingen. Disse bildene kan lastes ned fra:

Fotokrediteringen skal være fotografens navn/foreningens navn. Eksempel:

Foto: Rune Aae/Norsk Ornitologisk Forening.

Fotografnavn og artsnavn står i filnavnet. Pga. æ, ø, og å listes stavemåte på fotografene opp her:

Frode Falkenberg

Ingar J. Øien

Kjetil Aa. Solbakken

Lars Løfaldli

Rune Aae

Arne E. Stenberg

Trond Sørhuus

Frank Steinkjellå

Geir Jensen

Gunnar Numme

Kjøttmeis er den vanligste fuglen på folks fòringsplass. Den var tilstede på 94 % av fòringsplassene under årets telling i et antall av over 50 000. ( Bilder tatt av Geir Jensen, Frode Falkenberg og Kjetil Aa. Solbakken)