Stiftelsestilsynet åpner tilsynssak mot stiftelsen Fyrlykta

Stiftelsestilsynet har i en tid jobbet med stiftelsen Fyrlykta. Nå har tilsynet valgt å åpne tilsynssak, og ber stiftelsen om mer informasjon.

Siw Heggedal Longvastøl, avdelingsdirektør i Stiftelsestilsynet.

Stiftelsestilsynet har fulgt med stiftelsen en tid, og har nå valgt å åpne tilsynssak mot stiftelsen.– Vi ber stiftelsen om ytterligere informasjon om bl.a. lønninger, beslutningsprosesser i styret, og bruk av overskuddet. Deretter vil vi vurdere om Fyrlykta har brutt stiftelsesloven. Dersom det skulle vise seg at det er tilfelle, vil vi handle, sier Siw Heggedal Longvastøl, avdelingsdirektør i Stiftelsestilsynet.

Tilsynet har ansvar for å utøve tilsyn etter stiftelsesloven. Det gjøres på ulike måter. Tilsynet skal godkjenne alle vedtektsendringer etter søknad fra stiftelser, og overvåker stiftelser gjennom medierapporter, tips og brev fra revisorer. Tilsynet gjør også egne observasjoner, og sjekker stiftelser opp mot ulike register og relevante kilder. – Bakgrunnen for at tilsynet har valgt å åpne tilsynssak er informasjonen Stiftelsestilsynet har fått gjennom VG, dialog med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), rapport fra Deloitte og egen kartlegging, sier Longvastøl.

Tilsynsarbeidet går nå over i en mer formell fase i Fyrlykta-saken. Derfor har tilsynet behov for å involvere stiftelsen, og hente mer informasjon direkte fra Fyrlykta. – Vår oppgave er å verne om stiftelsesordningen i Norge. Stiftelser som bryter loven undergraver den viktige rollen stiftelser spiller i Norge. Når vi har fått informasjon fra Fyrlykta, og gått gjennom denne, vil vi kommentere på utfallet, avslutter Longvastøl.

Siw Heggedal Longvastøl, avdelingsdirektør i Stiftelsestilsynet.

Lotteritilsynet

Lotteritilsynet ble opprettet 1. januar 2001 og er et tilsynsorgan for forvaltning og kontroll av private lotterier og statlige spill. Bakgrunnen var et ønske fra Stortinget om å få bedre kontroll med det voksende markedet for spill og lotterier i Norge.

Lotteritilsynet har ansvaret for tilsynet med Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, foruten spillansvar og kontroll av markedet, for eksempel av ulovlig markedsføring, ulovlige pengespill og pyramider. Kampfiksingsenheten hører også til i avdelingen.

Lotteritilsynet jobber også med lotteritillatelser og regnskapskontroll, men skal også godkjenne entreprenører og kontrollere bingosektoren. I tillegg har avdelingen ansvar for fordeling av momskompensasjon til frivillige lag og organisasjoner, både den alminnelige ordningen og moms ved bygging av idrettsanlegg. Denne avdelingen har også ansvar for tilsyn med Grasrotandelen.

Stiftelsestilsynet

Stiftelsestilsynet ble opprettet 1. januar 2005 og overtok ansvaret som Fylkesmannen tidligere hadde for stiftelser. Stiftelsestilsynet har etter stiftelsesloven ansvar for tilsyn og kontroll med alle stiftelser i Norge. Det samme gjelder behandling av søknader fra stiftelser om registrering og endring. Det er ca. 6700 stiftelser i Norge. Stiftelsestilsynet har i tillegg enkelte andre avgrensede ansvarsområder, som ikke gjelder stiftelser.

6 av 10 vet ikke at utenlandske spillselskaper ikke har lov til å reklamere i Norge13.6.2016 14:50:16 CESTPressemelding