Vipps

Sterk vekst i 2018 for Vipps AS

Del
Vipps AS’ årsrapport for 2018 viser sterk vekst og store kostnadsreduksjoner. Fusjonen mellom Vipps, BankID og BankAxept gjør at selskapet nå har en sterk tilstedeværelse på tvers av betaling og identifisering.
Rune Garborg
Rune Garborg

− Vi har klart å opprettholde høy fart samtidig som vi fusjonerte, bygde en ny organisasjon og lanserte flere nye produkter og tjenester. 2018 la et viktig grunnlag for videre vekst, og effektene av fusjonen har kommet raskt, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

På kort tid har Vipps AS bygd en sterk organisasjon og et norsk tech-selskap, med stort fokus på mangfold. Det sikret fart og gjennomføringskraft til et sterkt nasjonalt alternativ i den globale konkurransen innen betaling og identifisering. Som ett felles selskap kan Vipps AS fortsette å levere de enkleste løsningene til brukere, kunder og partnere enda raskere, bedre og mer effektivt enn det som var mulig hver for seg.

Også selskapets internasjonale ambisjoner har skutt fart som en følge av fusjonen. Gjennom samarbeid med store internasjonale aktører som Gemalto og Alipay er det landet viktige strategiske og forretningsmessige avtaler. Dette gjør også at de norske brukerne får muligheten til å bruke Vipps i utlandet, samtidig som det skaper enda bedre tjenester til norske brukersteder.

Vipps har fortsatt høyt aktivitetsnivå innen teknologi og produktutvikling og investerer betydelig for å ta strategiske posisjoner i markedet. Selskapet fokuserer på ytterligere vekst i brukere, transaksjoner og kundeinteraksjoner og jobber med en rekke utviklingsprosjekter for både BankID-plattformen, BankAxept-produktene og applikasjonen Vipps.

Disse investeringene legger grunnlaget for videre vekst i 2019. Vipps AS investerer for fremtiden, og den positive utviklingen på transaksjons- og trafikkvekst samt stabilitet i tjenestene er en direkte konsekvens av dette.Slik fortsetter vi å skape smartere løsninger som forenkler for både brukere og bedrifter.

Som Nordens ledende aktør innen betaling og identifisering er Vipps As godt rustet for å møte internasjonal konkurranse – både i Norge og utlandet.

Nøkkelinformasjon om Vipps AS i 2018:

·Tjenesten Vipps har over 3,2 millioner brukere og over 500 000 transaksjoner hver dag. Hele 75 prosent av befolkningen har tatt i bruk Vipps.

·Veksten for tjenesten Vipps er sterk, samtidig som kostnadsreduksjonen for året er stor: Vennebetalinger i Vipps har økt med 47 prosent fra 2017 til 2018, mens bedriftstransaksjoner har økt med hele 131 prosent i samme tidsperiode. Kostnadene for vennebetaling er redusert med 50 prosent gjennom innføringen av straksbetaling (konto til konto).

·BankAxept tilbys av over 90 prosent av norske brukersteder, og det gjennomføres 1,64 milliarder transaksjoner med BankAxept-kort i året. Gjennom året har BankAxept drevet en sterk vekst innen kontaktløs betaling; I desember 2017 var det under en halv million kortkjøp som ble gjennomført kontaktløst. Ett år senere tæppet nordmenn mer enn 8 millioner ganger med BankAxept-kort. Totalt ble det gjennomført 40,7 millioner kontaktløse transaksjoner i 2018.

·BankID brukes av over 4 millioner nordmenn til autentisering og signering flere og flere brukssituasjoner. BankID brukes av alle landets banker, offentlige digitale tjenester og av stadig flere virksomheter i ulike bransjer

·Stabilitet og oppetid har derfor vært viktige prioriteringer, samt å fortsette arbeidet med å bygge egen softwareteknologi. Videre investeringer i teknologi må til for å sikre vekst.

Kontakter

Bilder

Rune Garborg
Rune Garborg
Last ned bilde

Dokumenter

Om Vipps

Vipps
Vipps
Robert Levins gate 5
0154 Oslo

+47 22 48 28 00https://www.vipps.no

Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.

Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.



HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye