Sterk leieprisvekst i Oslo

- Til tross for stort utbud av leieboliger, økte leieprisene sterkt i Oslo i august. Leiemarkedet i Oslo har aldri vært så stort som nå. En av årsakene til dette kan være at flere ikke har mulighet til å kjøpe egen bolig på grunn av høye salgspriser og økt krav til egenkapital, sier administrerende direktør for Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for august 2016 viser at det nå i snitt koster 9 326 kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 7 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 6,9 prosent.

I snitt kostet det 12 187 kroner å leie en 2-roms leilighet i Oslo i august 2016, dette er en oppgang på 2 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 2,9 prosent. Det har aldri tidligere blitt registrert en så høy gjennomsnittspris for å leie en 2-roms leilighet i Oslo.

En 3-roms leilighet i Oslo koster nå i snitt 15 166 kroner å leie i måneden, dette er en oppgang på 4,1 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2 prosent.

- Det er stort utbud av boliger i Oslo og vi må avholde flere visninger enn før. Likevel er det et aktivt og godt marked med bra pågang fra leietakere, sier daglig leder for Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

- Kredittsjekken og referansesjekken vi gjennomfører av leietakerne er viktigere enn noensinne. Andelen interessenter med betalingsanmerkninger er økende, sier daglig leder for Utleiemegleren Majorstuen, Heiki Høyer-Andreassen.

- Et av de mest attraktive områdene i Oslo er Sørenga som utvikles videre og blir stadig mer interessant både for investorer og leietakere. Restaurantene og sjøbadet er veldig populært og byggetrinn 7 blir ferdig mot slutten av året. Den typiske leietakeren på Sørenga er ressurssterk og har gjerne god jobb, sier daglig leder for Utleiemegleren Grønland, Magnus Wennberg.

I Asker og Bærum fortsetter antallet ledige boliger å stige og vi fikk en svak nedgang i leieprisene i august.

I snitt kostet det 11 740 kroner å leie en 2-roms leilighet i Asker og Bærum i august 2016, dette er en nedgang på 0,5 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 8,2 prosent.

For å leie en 3-roms leilighet var snittprisen i august 12 816 kroner.

- Vi har aldri tidligere opplevd et så stort antall ledige boliger på Finn.no når vi går inn i september måned, sier daglig leder for Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen. Det er nå 350 ledige boliger til leie i Asker/ Bærum på Finn.no.

- Vi har måttet redusere leiepris for å få leid ut de større leilighetene, hovedsakelig gjelder dette usentrale leiligheter uten spesielt god standard, sier han.

På Romerike fikk vi en svak leieprisreduksjon i august.

I snitt kostet det 9 980 kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike i august 2016. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4 prosent.

En 3-roms leilighet på Romerike koster nå i snitt 11 566 kroner å leie i måneden. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 9,1 prosent.

I Bergen fikk vi en svak leieprisreduksjon i august. I snitt kostet det 10 513 kroner å leie en 2-roms leilighet og 13 589 kroner å leie en 3-roms leilighet i Bergen i august 2016. Dette er også en nedgang i forhold til august 2015.

- Det er mange leietakere og høy aktivitet, men stort utbud av boliger gjør at vi likevel ikke opplever det voldsomme rushet og kampen om leieboligene i Bergen, sier daglig leder for Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Det er hele 943 annonser for boliger til leie i Bergen på Finn.no, over 300 flere enn på samme tid i fjor. Samtidig opplever vi bortfall av interessen fra oljebransjen som tidligere etterspurte større og dyrere boliger i sentrale områder.

- Studentene er de siste årene blitt mer kresne på hva de ønsker å leie, og de ønsker å bo sentralt eller nær Bybanen. Utover disse områdene er det liten pågang fra studenter, sier han.

- Det er viktigere enn noen gang å prise objektene riktig. Hvis man setter prisen bare noen hundre kroner for høyt, risikerer man å ikke få respons, sier han.

I Stavanger var leieprisene stabile i august.

- Det har vært relativt høy aktivitet i markedet, mange boliger er leid ut og antall ledige boliger i Stavanger er gått ned i løpet av den siste måneden, sier daglig leder for Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

Antall ledige boliger på Finn.no ligger nå på 765 objekter som er en nedgang på 70 fra inngangen til juli.

- Vårt inntrykk er at leieprisene har stabilisert seg både for leiligheter og for eneboliger. Enkelte bedrifter etterspør igjen utleieboliger og det har også vært god interesse fra studentene, sier daglig leder for Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I snitt kostet det 8 363 kroner å leie en 2-roms leilighet i Stavanger i august 2016, dette er en oppgang på 1,1 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 21,5 prosent.

En 3-roms leilighet i Stavanger koster nå i snitt 10 905 kroner å leie i måneden, dette er en nedgang på 3,1 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 9,1 prosent.

I Drammen var leieprisene stabile i august. I snitt kostet det 12 560 kroner å leie en 3-roms leilighet i Drammen i august 2016.

- Markedet har roet seg noe etter sommeren og det har vært færre på visningene denne måneden. Vi har størst etterspørsel etter nyere boliger med god standard, sier daglig leder for Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

- Mange vil investere i utleiebolig i Drammen, men det lave utbudet og de pressede salgsprisene på 1-og 2-roms leiligheter gjør at flere investorer nå velger 3-4 roms leiligheter i stedet for de tradisjonelle små-leilighetene, sier han.

I Trondheim var leieprisene stabile i august.

I snitt kostet det 11 241 kroner å leie en 2-roms leilighet og 13 600 på leie en 3-roms leilighet i Trondheim i august 2016. Dette er en svak prisoppgang fra august 2015.

- Trenden blant studenter går mot å bo alene og ikke i kollektiv slik de ofte gjorde før. Den store satsingen på nye prisgunstige studentboliger i Trondheim gjør at færre studenter går sammen og leier større leiligheter, sier daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

For kommentarer eller tilgang til statistikken, vennlig kontakt administrerende direktør Vibecke Lyse Augdal, vibecke.lyse.augdal@utleiemegleren.no Mobil: 90 86 63 81.

Daglig leder Heiki Høyer-Andreassen Utleiemegleren Majorstuen, mobil 40 22 23 47