Statsbudsjettet 2016 | 205 millioner til nytt registersystem
Han er svært glad for bevilgningen til nytt registersystem og mener dette vil komme hele offentlig sektor og næringslivet til gode. Enklere saksbehandling, automatisering, økt brukervennlighet, bedre sikkerhet og regelverksstøtte er bare noen av gevinstene ved et nytt IKT-system for registrene.
- Vi har stor respekt for jobben som nå skal gjøres og vi er godt kjent med kompleksiteten i å bygge nye IKT-systemer. Brønnøysundregistrene kan registerdrift og har levert på dette området siden 1981. Vi har bygd en ny og godt rustet organisasjon og vi har en kompetanse som gir oss et godt utgangspunkt, sier direktøren.
Totalt får Brønnøysundregistrene 277,5 millioner kroner over post 01 i statsbudsjettet. I tillegg kommer 20 millioner kroner som kompensasjon for bortfall av inntekter som følge av endring av gebyrstrukturen. Post 22, som omfatter Altinn, får 235,7 millioner kroner. Inkludert i dette beløpet er 36,1 millioner kroner til etablering av nye leverandøravtaler.
- I sum er vi tilfreds med rammen. Den gir oss et godt utgangspunkt for modernisering av hele vår virksomhet, selv om jeg hadde håpet på et noe større gjennomslag for vårt ønske om videreutvikling av Altinn, sier Brekk.
Nå vil han bruke tida framover til å analysere statsbudsjettet i detalj.
- Vi skal bruke den nærmeste tida til å gå inn i detaljene. Først når dette arbeidet er gjort vil vi kunne være mer spesifikke. Men det store bildet er klart, og gir oss et godt grunnlag for videreutviklingen av Brønnøysundregistrenes rolle som forenklingsetaten, sier direktør Lars Peder Brekk.
Kontakter
Ved spørsmål eller for intervjuavtaler:
Pressevakt tlf. 75 00 77 00 eller media@brreg.no
Om Brønnøysundregistrene
Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.
Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.
Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Brønnøysundregistrene flytter inn i metaverset – "59,138"26.10.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten blir de første norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen Decentraland.
Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil8.3.2021 10:41:17 CET | Pressemelding
I frivillige organisasjoner er kun 37 prosent av styrelederne kvinner, viser en oversikt fra Brønnøysundregistrene. Tallene er høyere enn for privat sektor, men de har knapt endret seg siden 2010. – Også frivilligheten har en jobb å gjøre, sier direktør ved Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Full åpenhet om kompensasjon19.1.2021 08:34:54 CET | Pressemelding
Det første døgnet med ny kompensasjonsordning viser at 290 virksomheter har fått innvilget sine søknader om tilskudd. Det er allerede tildelt over 60 millioner til næringslivet. – Full åpenhet gir god innsikt i hvordan regjeringens virkemidler treffer og det hindrer svindel og juks med ordningen, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene.
Svak utvikling blant kvinnelige styreledere6.3.2020 09:00:00 CET | Aktuelt
Kun 13,8 prosent styreledere i Norske aksjeselskap (AS) er kvinner, mens andelen kvinnelige styreledere i lag og foreninger er på 34 prosent. Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Brekk fortsetter som direktør for Brønnøysundregistrene29.11.2019 11:52:26 CET | Pressemelding
I statsråd i dag ble Lars Peder Brekk ansatt i nytt åremål for Brønnøysundregistrene. – Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny periode og ser frem til å jobbe videre med spennende oppgaver i lag med mange flinke folk i registrene, sier direktøren.