Start reisen din med gatemat fra hele verden

I dag åpnet «Food Truck Festival" etter passkontrollen (Foto: Avinor Oslo lufthavn)

I dag åpnet «Food Truck Festival» dørene for alle som skal reise til destinasjoner etter passkontrollen. Fem «food trucks» skal tilby variert og god mat fra ulike deler av verden.

- Food Truck festival er et konsept inspirert av globale og norske mattrender. Det bringer et urbant og levende miljø inspirert fra Oslos gater på lufthavnen med ønske om å skape en god opplevelse til de reisende, sier Per Rune Lunderby, kommersiell sjef i Avinor Oslo lufthavn.

Fem «trucker»
Det er totalt fem «trucker» som alle serverer forskjellig mat og disse er plassert i området som er etter passkontrollen. Dette er et bevisst grep fra Avinor for å gi et bedre tilbud til reisende også her.

- Vi er veldig fornøyde med at vi endelig kan åpne og dermed få et veldig mye bedre serveringstilbud etter passkontrollen. Alle som skal til land utenfor Schengen-området kan glede seg til noen kulinariske godbiter, sier Lunderby.

Variert mat til varierte priser

I de fem truckene får man servert alt fra napolitansk pizza, saftige buns med egg og bacon, miniburgere, autentisk meksikansk mat og mye godt å drikke. Operatøren som skal drive det nye konseptet har selv stor tro på at serveringen vil bli tatt godt imot blant de reisende.

- Vi har gleden av å kunne tilby internasjonal gatemat med menyer som blir variable i både størrelse og i pris, og som blir servert rett fra «trucken». Man kan enten spise i det store restaurantområdet i andre etasje, eller ta det med seg til gaten eller på flyet. Maten blir servert på en måte som gjør at du enkelt kan ta den med deg om bord, forklarer administrerende direktør i HMSHost-Umoe F&B Company, Per Christensen.

De fem matvognene vil servere:

Pizza Wheel – Napolitansk pizza
Number Juan – Meksikansk gatemat
Joyride – Smoothies, salater, sandwicher, frukt.
Egghead and Roasted - Buns fylt med egg, bacon, pulled pork, og diverse kjøtt.
Tailgate – Lett servering av diverse mat og drikke.

Totalt kan Oslo lufthavn nå by på over 40 serveringssteder som gir et rikt og variert tilbud til alle reisende.

Fredag 2. februar åpnet Food Truck Festival på etter passkontrollen på avgangsnivå på Oslo lufthavn.

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass