Medietilsynet

Stabile eierforhold i det norske mediemarkedet

Del

Amedias oppkjøp av Nettavisen og Bonniers nedleggelse av virksomheten i Norge var de største bevegelsene i det norske mediemarkedet i 2018. Fortsatt eies majoriteten av de norske medievirksomhetene av konsern, der de to største er Schibsted og Amedia.

Foto: Medietilsynet
Foto: Medietilsynet

Til tross for noen kjøp og nedleggelser i 2018, kjennetegnes det norske mediemarkedet fortsatt av stabile eierforhold. Det viser en oversikt fra Medietilsynet over eiersituasjonen i det norske mediemarkedet.

Overtakelser og nedleggelser

Etter å ha tatt over Egmonts eierandel på 50 prosent, eier nå Amedia hele Nettavisen. Bonnier Media, som blant annet gir ut magasinene Tara og Costume, meldte i november i fjor at konsernet legger ned sin virksomhet i Norge. Ifølge Bonnier ønsker selskapet fortsatt å produsere for det norske markedet i samarbeid med den danske delen av konsernet.

I november ble det også kjent at P4 vil legge ned sin lokale DAB-kanal i Bergen, P5 Hits. Samme måned ble det klart at Amedia overtar Nordsjø Medias ni lokalaviser i Rogaland og Vest-Agder, forutsatt godkjenning av Konkurransetilsynet. I desember i fjor kom nyheten om at Dagsavisen har inngått en avtale med Agderposten Medier om å ta over Fredrikstad-avisen Demokraten fra 1. januar i år.

Eierskapsinformasjon skal bli mer tilgjengelig

Medietilsynet skal fremme mediemangfold og styrke den kritiske medieforståelsen i den norske befolkningen.
– Som en del av dette arbeidet ønsker vi å bidra til større åpenhet, oppmerksomhet og kunnskap om eierforholdene i norske medier. I tillegg til at tilsynet skal innhente og systematisere informasjon om eierforhold, er det viktig at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for befolkningen på en god måte. Medietilsynet jobber nå med nye digitale løsninger for søk og presentasjon av våre data, sier direktør Mari Velsand.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Medietilsynet
Foto: Medietilsynet
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg saker fra Medietilsynet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Medietilsynet

Medietilsynet mener medienes rolle må få en mer sentral plass i grunnskolens læreplaner20.6.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Medietilsynet mener kritisk medieforståelse og medienes rolle som meningsbærer må få større plass i de nye læreplanene for grunnskolen. – Når elevene lærer å reflektere kritisk over troverdigheten og påvirkningskraften i ulike mediebudskap, blir det enklere for dem å navigere i et stadig mer komplekst medielandskap, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Medietilsynet meiner media si rolle må få ein meir sentral plass i grunnskulens læreplanar20.6.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Medietilsynet meiner kritisk medieforståing og media si rolle som meiningsberar må få større plass i dei nye læreplanane for grunnskulen. – Når elevane lærer å reflektere kritisk over truverdigheiten og påverknadskrafta i ulike mediebodskap, blir det enklare for dei å navigere i eit stadig meir komplekst medielandskap, seier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom