VirkeVirke

Sommeren – krevende for handelsnæringen i Akershus

Sommersesongen er en svært viktig tid for norsk handelsnæring. I Akershus ble det i fjor handlet for nesten 9 milliarder kroner (eks mva) i juli og august, viser tall fra Hovedorganisasjonen Virke.

Dette utgjør 16,3 prosent av årsomsetningen til butikkene i fylket, og er sammen med Rogaland det fylket som etter Oslo, har lavest andel av årsomsetningen om sommeren.

– Bakgrunnen for de svake tallene er at mange i Akershus tar ferie i utlandet eller i andre fylker i Norge, forklarer Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Kun fem av de 22 kommunene i fylket har litt høyere handel om sommeren enn ellers i året. At folk reiser på ferie, merkes aller best på handelen i Bærum, som i fjor sommer var 9,1 prosent lavere enn gjennomsnittet i de fem øvrige terminene. Kommunene med høyest prosent av årsomsetningen i juli og august i fjor var Vestby, Frogn og Ullensaker med henholdsvis 18,8, 17,7 og 17,5 prosent.

2,7 milliarder til grensehandel i juli og august

Akershus er også utsatt for konkurranse fra Sverige. Spesielt taper dagligvarebutikkene mye penger til grensehandelen, også om sommeren, forteller direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

– Vi anslår at nordmenn kommer til å bruke 2,7 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i juli og august, sier Størksen

Den økende grensehandelen stjeler en betydelig del av omsetningen i norske dagligvarebutikker, særlig i kommuner langs svenskegrensen. i 2017 førte den til at seks prosent av norske dagligvarekroner havnet i Sverige.

- Sverige er nå Norges fjerde største dagligvareaktør og omsetter for mer enn Bunnpris-kjeden, som har 250 butikker rundt omkring i Norge, sier Størksen.

- Akershus har tredje lavest omsetning per innbygger når det gjelder kjøp av mat og drikke (kun Østfold og Oslo har lavere tall). Her omsatte dagligvarebutikker for 28 533 kroner per innbygger i 2017, drøyt 4 500 kroner under landsgjennomsnittet. Til sammenligning omsatte dagligvarebutikkene for 39 173 kroner per innbygger i Sogn og Fjordane, forteller Størksen.

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.