Solide resultater fra Eika Gruppen

(Oslo 29 oktober 2015) Eika Gruppen oppnådde et resultat før skatt på 114 millioner kroner i tredje kvartal 2015 mot 88 millioner kroner i fjor. Det sterke resultatet kommer til tross for en negativ finansavkastning i kvartalet med verditap på 31 millioner grunnet uroen i finansmarkedet.

Eika Gruppens resultat for årets tre første kvartaler gjenspeiler økt aktivitet og solid resultatfremgang i hele konsernet. Alle virksomhetsområdene har forbedret sine resultater sammenlignet med tilsvarende periode i 2014. Kvartalsresultatet etter skatt på 84 millioner kroner gir en annualisert egenkapitalavkastning på 20,2 prosent. For årets tre første kvartaler samlet er resultatet før skatt 313 millioner kroner mot tilsvarende 247 millioner kroner i 2014.

Den gode skadeutviklingen i Eika Forsikring fortsetter å bidra til Eika Gruppens solide resultat. I tredje kvartal fikk Eika Forsikring et resultat på 96 millioner kroner (73). For de tre første kvartalene oppnådde selskapet et resultat på 261 millioner kroner (203). Skadeprosent og combined ratio var for kvartalet henholdsvis 60,4 prosent (70,5) og 76,3 prosent (85,2). Akkumulert henholdsvis 67,2 prosent (72,8) og 83,3 prosent (88,3).

Eika Kredittbank fikk et resultat før skatt i tredje kvartal på 30 millioner kroner (19) og per tredje kvartal 79 millioner kroner (51). Resultatforbedringen skyldes i all vesentlighet fortsatt høyere utlånsvolum innenfor kortvirksomheten.

Eika Kapitalforvaltning fikk et resultat i tredje kvartal på 7 millioner kroner (4) og 20 millioner kroner (12) i de tre første kvartalene. Lavt rentenivå, som gjør at kunder ser seg om etter alternativ til banksparing, og økt aktivitet i Eika-bankene knyttet til langsiktig sparing, bidrar til den fortsatt positive porteføljeutviklingen. Samtidig har det vært stor uro og fallende kurser i de fleste aksjemarkeder der selskapet har porteføljeeksponering. Ved utgangen av tredje kvartal 2015 var samlet portefølje til forvaltning 27,2 milliarder kroner mot 24,8 milliarder kroner ved årsskiftet.

Aktiv Eiendomsmegling oppnådde et resultat før skatt på 1,8 millioner kroner (1,1) i kvartalet og per tredje kvartal på 5,4 millioner kroner (-0,1). Resultatforbedringen skyldes etablering av nye kontorer, samt sterkere vekst i antall solgte boliger enn markedet for øvrig - med en økning på 12,2 prosent mot 5,7 prosent i markedet.

Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen AS utgjør, sammen med Eika Boligkreditt AS og 74 lokalbanker, - Eika Alliansen - alliansen for norske lokalbanker. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke lokalbankene. Gruppen leverer en komplett plattform for bank¬infrastruktur, inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter som gjør lokalbanken konkurransedyktig. De viktigste produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kapitalforvaltning, Eika Kredittbank og Aktiv Eiendomsmegling. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontorer i Norge. Eika Gruppen med eierbankene og meglervirksomheten har om lag 3000 ansatte hvorav ca. 400 er direkte knyttet til Eika Gruppen AS. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på ca NOK 350 mrd og én million kunder. Dette gjør Eika Alliansen til en av de viktigste aktørene i det norske bank- og finansmarkedet, og den viktigste i store deler av distrikts-Norge. www.eika.no

Høyere skadetall trekker ned kvartalsresultatet8.5.2024 09:33:43 CEST | Pressemelding

Eika Gruppens netto driftsinntekter endte på 1,2 milliarder kroner i årets første kvartal, opp fra 1,1 milliarder i 2023. Resultat før skatt ble -48 mot 32 millioner kroner i fjor. Reduksjonen skyldes et svakt forsikringsresultat etter et utfordrende skadebilde i årets to første måneder. De siste to månedene viser imidlertid en betydelig forbedring i skadesituasjonen, og den underliggende trenden er positiv.