Solid resultat for Danske Bank i Norge
Bankens samlede inntekter økte med fire prosent sammenlignet med samme periode i fjor blant annet som følge av økte renteinntekter på grunn av større utlåns- og innskuddsvolum. Topplinjen påvirkes negativt av et svakere resultat i handelsinntektene primært på grunn av et vanskeligere marked med vesentlig lavere likviditet. Salget av Eiendomsmegler Krogsveen påvirker samtidig øvrige inntekter positivt.
- Vi leverer igjen et solid resultat og har vi i løpet av årets første seks måneder tiltrukket oss nye kunder i både person- og bedriftsmarkedet. Det er jeg godt fornøyd med i et utfordrende marked med stor konkurranse, sier landssjef Trond F. Mellingsæter.
Ser vekst i olje og offshore
Nedskrivinger på utlån er vesentlig redusert sammenlignet med første halvår i 2017, og dette er blant annet et uttrykk for at banken ser positive tegn i oljenæringen.
- Vi har helt siden høsten 2015 tatt høyde for utfordringene denne bransjen har stått ovenfor og ser nå at vi er i en situasjon der næringen er i bedring. Det er bra for norsk økonomi og våre nedskrivninger er et uttrykk for dette, fortsetter Mellingsæter.
En av de første bankene i markedet med ny online-tjeneste
God aktivitet hos både nye og eksisterende kunder har ført til vekst i innskudds- og utlånsvolum, som sammenlignet med samme periode i fjor er opp henholdsvis 12 prosent og seks prosent.
Veksten gjelder både i bedriftsmarkedet og personmarkedet gjennom bankens partnerskapsavtaler. Hos sistnevnte har lanseringen av Boligkreditt 45 %, som gir kunder med høy sikkerhet gunstige boliglånsvilkår, vært et ettertraktet produkt.
For personkundene lanserte Danske Bank i slutten av april et nytt online møtebooking-system. Dette gir kundene lav ventetid og større fleksibilitet i møtet med banken der kundene basert på tilgang til rådgiveres kalendere og tilgjengelig møtetid kan avtale møte.
- Vi er en av de første bankene i markedet som tilbyr denne tjenesten, og vi er stolte av mottakelsen det har fått. Hvert femte kundemøte avholdes nå digitalt og det er gledelig å se at vi utvikler tjenester som kundene setter pris på og som forenkler deres bankhverdag, avslutter Mellingsæter.
Kontakter
Tina Berggård, Pressesjef
Danske Bank Norge
tina.berggard@danskebank.no
+ 47 472 58 919
Stian ArnesenKommunikasjonssjef
Tel:+47 970 123 50stian.arnesen@danskebank.noDokumenter
Om Danske Bank
Historien om Danske Banks virksomhet i Norge går tilbake til etableringen av Privatbanken i 1859.
I dag er banken landets tredje største.
Våre 1011 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 26 lokale bankkontor og fire regionale finanssentre. Norge er et av Danske Banks kjernemarkeder.
Danske Bank er en nordisk universalbank med sterke regionale røtter og tette forbindelser til resten av verden.
Vi betjener mer enn 3,4 mill. privatkunder, bedriftskunder og institusjonelle kunder og tilbyr, ut over bankaktiviteter, livsforsikrings- og pensjonsprodukter, kapitalforvaltning, og leasing. Vi er drevet av ønsket om å gjøre viktige finansielle beslutninger og dagligbank enkelt, og vår målsetning er å alltid skape langsiktig verdi for våre kunder, investorer og de samfunn vi er en del av.
Danske Bank har hovedkontor i København og er notert på Nasdaq Copenhagen.
Følg pressemeldinger fra Danske Bank
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Danske Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Danske Bank
Finanstilsynet godkjenner salg av Danske Banks personkundevirksomhet7.2.2024 08:02:09 CET | Pressemelding
Det norske finanstilsynet har godkjent salget av Danske Banks norske personkundevirksomhet.
Sterkt år for Danske Bank Norge2.2.2024 07:54:26 CET | Pressemelding
Danske Bank legger i dag frem sitt årsresultat. Konsernets regnskap viser at særlig bedrifts- og storkundesegmentet leverer historisk sterke tall i Norge. I et år som har vært økonomisk utfordrende for mange kunder, har banken jobbet med å ivareta kunder som havner i en finansiell krevende situasjon.
Danske Bank endrer rentene20.12.2023 15:18:05 CET | Pressemelding
I takt med utviklingen i markedet øker Danske Bank renten på boliglån med 0,25 prosentpoeng og innskudd inntil 0,25 prosentpoeng.
Konkurransetilsynet godkjenner Nordeas kjøp av Danske Banks personkundevirksomhet15.12.2023 11:59:12 CET | Pressemelding
I dag, fredag 15. desember 2023, har Konkurransetilsynet godkjent salget av Danske Banks norske personkundevirksomhet til Nordea.
Konkurransetilsynet forlenger beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks personkundevirksomhet7.11.2023 08:03:28 CET | Pressemelding
I dag, tirsdag 7. november 2023, har Konkurransetilsynet besluttet å forlenge beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks norske personkundevirksomhet, inkludert 15 Danske Invest Horisont-fond. I en pressemelding som ble offentliggjort 7. juni 2023, annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og i en pressemelding publisert 19. juli 2023 annonserte banken at Nordea ville være kjøper av personkundevirksomheten i Norge. Det er Danske Banks vurdering at transaksjonen ikke gir opphav til konkurranseutfordringer, og Danske Bank forplikter seg til å gjøre overgangen så smidig som mulig for både kunder og ansatte. Avhengig av godkjenning, forventes transaksjonen fortsatt å være fullført innen utgangen av 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom