Søknadsfrist til høyere utdanning: Her får ingeniørene jobb

En av fire bedrifter i byggenæringen svarer at de ikke får tak i ingeniører – Stadig større og mer komplekse prosjekter og nye krav fra bestillere bidrar til at flere bedrifter etterspør enda bredere kompetanse enn tidligere, sier Jørgen Leegaard, direktør i samfunnspolitikk i BNL.

Jørgen Leegaard, samfunnspolitisk direktør i BNL. Foto: BNL / Moment studio

Byggenæringen er en bransje i spennende teknologisk utvikling som skal stoppe klimaendringene og forme fremtidens by og samfunn.

15. april er fristen for høyere utdanning. BNLs konjunkturbarometer "Fremtidsbarometeret 2019 viser at det har vært en markant økning i bedrifter som ikke får tak i ingeniører, fagskoleingeniører, arkitekter og sivilingeniører, sammenlignet med 2018.

– Det er mange muligheter for ungdom som tar høyere utdanning rettet mot byggenæringen. Hos oss får de jobb. Byggenæringen har et stort behov, og arbeidsoppgavene er mangfoldige og spennende. Nye krav til hva vi bygger stiller også nye krav til våre folk, og språk, kulturforståelse og kreativitet blir stadig viktigere.

BNL anslår at næringen har behov for omlag 1 500 ingeniører, sivilingeniører og fagskoleingeniører. Du kan enten studere til en treårig bachelorgrad eller en femårig mastergrad i ingeniør- eller teknologifag for bygg og anlegg. Eller om du er fagarbeider så kan du videreutdanne deg på fagskolen til fagskoleingeniør.

Er du interessert i teknologi og miljø så er byggenæringen også et godt utgangspunkt, mener Leegaard.

– Et våtere og villere klima og stadige strenger krav til utslipp utfordrer også hvordan vi bygger og hvor vi bygger, og byggenæringen i Norge ligger i front når det gjelder blant annet å bruke digitale 3D modeller og annen teknologi som VR, roboter og droner, avslutter Leegaard.

Jørgen Leegaard, samfunnspolitisk direktør i BNL. Foto: BNL / Moment studio

Ryddejobben mot useriøs innleie er i gang5.7.2019 08:08:51 CESTAktuelt

Veidekke forplikter seg til BNL og Fellesforbundets anbefalinger for innleie av arbeidskraft. – Vi krever minimum 80 % stillingsbrøk for alt innleid personell på alle Veidekkes prosjekter i Norge. En viktig premiss for å få useriøs innleie til livs er at næringen tar vår del av ansvaret og er en god bestiller, sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg.sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg.