Små endringer i boligprisene

Prisene på brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo gikk ned 0,6 prosent fra juli til august. På landsbasis var det en økning på 0,9 prosent.

Ammerudsletta borettslag. Foto: Nyebilder.no

I august var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området 61.278 kroner. Kvadratmeterprisen er 0,6 prosent lavere enn i juli, og 1,3 prosent høyere enn i august 2016. Hittil i år har prisene falt med 3,5 prosent.

– Prisnedgangen i Oslo er som forventet, med tanke på det tilgjengelige boligtilbudet, innstramming i finansiering og lavere befolkningsvekst. Det er vanskelig å spå sikkert om hvor lenge en prisnedgang vil vedvare. Basert på tilsvarende markedsjusteringer tidligere er vårt beste anslag at vi maksimalt ser for oss 7-9 måneder til før markedet snur igjen. Det betyr at boligprisene bør være tilbake på utgangspunktet senest sommeren 2019. Boligeiere og kjøpere som tenker langsiktig har derfor ingenting å være bekymret for, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Han legger til at boligprisutviklingen i resten av landet er positiv med utsikter til lave renter i lang tid fremover, god vekst i innenlandsk økonomi og lav arbeidsledighet som hoveddrivere.

– OBOS-konsernet planlegger derfor å fortsette å legge ut nye boligprosjekter over hele landet, også i Oslo, utover høsten gjennom merkevarene OBOS og Block Watne, sier Kjørberg Siraj.

For landet sett under ett var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger 54.226 kroner i august. Dette er 0,9 prosent høyere enn i juli, og 1,8 prosent høyere enn i august 2016.

I august ble det foretatt 722 eierskifter tilknyttet OBOS mot 468 i juli og 782 boliger i august 2016.

Ammerudsletta borettslag. Foto: Nyebilder.no

Presseinvitasjon: OBOS Boligkonferanse 2017 – Grønt ansvar eller bare grønnvasking?20.9.2017 07:30Presseinvitasjon