Slurver du med brannsikkerheten på hytta?

Vi er mye innendørs på hytta og omringer oss ofte med levende flammer, da er også sjansen større for brann. Brannsikring kan redde liv og bør være minst like viktig som fjellvettreglene og solkremen når nordmenn drar på vinterferie.

I følge Norsk Brannvernforening er det 8000 hytter i Norge som ikke har røykvarsler og nesten dobbelt så mange som mangler slukkeutstyr.

-Mange hytteeiere har etablert gode rutiner når det gjelder brannsikring. Tall fra SSB viser at rundt 20 000 hytter skifter eier i løpet av et år. For alle nye hytteeiere er det også viktig å lære seg gode rutiner helt fra starten, sier Kommunikasjonssjef Sissel Eckblad i Sector Alarm.

Nesten tre hyttebranner hvert døgn

I følge tall fra Finans Norge rykker brannvesenet ut til over 1000 hyttebranner i året og de fleste branner skyldes menneskelig adferd som glemsel, uoppmerksomhet, uforsiktighet, slurv og mangel på kunnskap.

Sjekk brannslukkeren og røykvarsleren

Uansett om du skal feriere på fjellet eller ved fjorden, er det påbudt med fungerende røykvarsler og slukkemiddel i alle ferieboliger. Mange hytter ligger langt fra nærmeste brannstasjon og tidlig varsling er derfor helt avgjørende hvis uhellet først er ute. Men, det nytter ikke å ha røykvarsler og slukkemiddel hvis det ikke fungerer. Sjekk derfor røykvarsleren og brannslukkeren hver gang du er på hytta.

Sjekk selv om du leier hytta

-Det kan være smart å tenke på at noen utleiere slurver med påbudet om fungerende røykvarsler på hyttene, så ta dine forholdsregler og sjekk røykvarsleren selv om du ikke eier hytta selv, fortsetter Sissel Eckblad. -Med noen enkle grep kan du sikre hytta. Da er du trygg hele døgnet enten du skal tilbringe fridagene i egen eller i leid hytte.

Sector Alarms tips for en brannsikker hytteferie:

• Sjekk røykvarsleren og slukkeutstyret hver gang du er på hytta
  • Fjern brennbare materialer som ligger i nærheten av den åpne peisen
  • Forlat aldri komfyren under matlaging
  • Bruk oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel kun når du er våken og tilstede i boligen
  • Sjekk at levende lys er slukket
  • Sjekk at ingen varmeovner er tildekket
  • Undersøk om det er svimerker eller sterk varmegang i sikringsskap
  • Se etter svimerker i ledninger, støpsler, kontakter og lamper
  • Bruker du gass – sjekk utstyret jevnlig
  • Slukk levende lys når du forlater rommet
  • Ha brannøvelser med barna i familien
  • Anskaff en boligalarm med brannvarsling koblet til en alarmstasjon

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 520.000 kunder og over 1.750 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. I Norge har selskapet 175.000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Tror på fortsatt kraftig vekst24.8.2018 15:36Pressemelding

Fjoråret ble et godt år for alarmbransjen. Totalmarkedet vokste med over 7 prosent. Viggo Skeisvoll er Chief Operation Officer i Sector Alarm Group og har lang erfaring fra alarmbransjen. Han tror at veksten vil fortsette. -Det er fortsatt over 80 prosent av alle boliger i Norge som ikke har boligalarm, legger du til alle nye boliger som blir bygget og ikke minst hyttemarkedet tror vi på en fortsatt kraftig vekst i årene som kommer.