Slik var flytrafikken i januar

Ved Avinors lufthavner økte passasjertallene med 3,5 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor. Samtidig fortsetter antall flybevegelser å synke. Totalt antall reisende over Avinors lufthavner var i januar 3 807 000.

Stavanger lufthavn hadde en økning i passasjertallet på 4,9 prosent sammenliknet med januar i fjor. Det var spesielt helikoptertrafikken som bidro til økningen.

- Veksten bekrefter den store aktiviteten i det regionale næringslivet og den kraftige reduksjonen i arbeidsledigheten. Vi ser også at flyene fylles mer opp, noe vi håper etter hvert kan gi grunnlag for nye utenlandsruter, sier lufthavndirektør Leif Lorentzen ved Stavanger lufthavn Sola.

Det var også vekst ved lufthavnene i Bergen, Oslo, Tromsø og Ålesund.

Antall flybevegelser gikk ned med 0,1 prosent, dette betyr bedre utnyttelse av kapasiteten om bord i flyene, med positiv effekt både for flyselskapene og klimagassutslipp.

Tallene finner du i sin helhet her

Pressemelding om årstall for 2018 her

Avinor tildeler kontrakt for tårntjenester til selskapet Saerco14.2.2019 12:01:29Pressemelding

Avinors styre har besluttet å tildele en 5-årskontrakt for tårntjenester på Ålesund- og Kristiansand lufthavn til det spanske selskapet Saerco. Fire tilbydere deltok i konkurransen, hvor kvalitet og pris begge var vektlagt med 50 prosent. Saerco vant med høyest score på kvalitet og lavest pris. Det innebærer en forventet årlig innsparing for Avinor på ca. 15 millioner kroner, eller omlag 37 prosent.