NHO Mat og Drikke

Slik får en flere til å velge matfag

Del
Våg å velge noen, vis frem ildsjelene og la dem se hvordan skoledagen blir. Matbransjen går nå vitenskapelig til verks for å hente ungdom tilbake.
Ole Petter Nyhaug fra Opinion la frem funnene i undersøkelsen. Foto: Sjømat Norge.
Ole Petter Nyhaug fra Opinion la frem funnene i undersøkelsen. Foto: Sjømat Norge.

Uten på noe vis å bruke metoder kjent fra Facebook eller amerikanske presidentvalg har reiseliv, restaurant- og matbransjen nå gått sammen for å finne ut hva som egentlig virker når man skal tiltrekke seg unge som skal gjøre sitt yrkesvalg.

- Vi må snu oppfatningen. Skal nasjonens reiseliv og matproduksjon verdsettes, må også norsk ungdom jobbe hos oss, sier Tidemann. Som leder i Foreningen for opplæringskontorene i restaurant og matfag har en nå samlet matbransjen, for å få flere ungdommer til å ville jobbe i restaurant og matbransjen.

Det ledende markedsanalyseselskapet Opinion har evaluert og analysert et utvalg tiltak som er gjennomført for å øke rekrutteringen av unge til restaurant- og matfagene. Funnene viser fra Opinionens undersøkelse viser følgende:

- Våg å velge bort de fleste. Fokuser på enkelte.
- Praktiske møter med bransjen funker best.
- Skoledagen er viktigere enn videre karriere.
- Sats på ildsjeler og relasjonsbygging.
- Tiltakene fungerer.. om de gjøres riktig.

Bort med mytene

Bransjen samles denne uken i Oslo til konferanse for å gå igjennom tiltakene. Bak initiativet står landsforeninger og interesseorganisasjoner som Sjømat Norge, NHO Mat og Drikke, Norges Kokkemesteres Landsforening, NHO reiseliv og Baker- og konditoribransjens landsforening. Deltagerne på konferansen er bedrifter, opplæringskontor, restaurant- og matfaglærere og en rekke andre aktører som arbeider med rekruttering og utdanning.

- Det er nok noen myter som må avlives, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk. Han påpeker at matindustrien nå faktisk er ledende i det å ta i bruk ny teknologi -Med det teknologiske skiftet vi er midt oppe i må vi tiltrekke oss både teknologer og dyktige mathåndverkere, sier han.

- Dette engasjerer. Dårlige søkertall de siste årene sier sitt. Kvalifisert arbeidskraft for både restauranter og matprodusenter er og et stikkord, sier Tidemann som får støtte fra NHO Reiselivs Administrerende direktør Kristin Krohn Devold.

- Norge et attraktivt reisemål og reiselivsbransjen er i sterk vekst. Å tilby turister norskprodusert mat bør være en attraktiv karrierevei, sier Devold.

I tillegg til de to ministrene vil en rekke foredragsholdere komme med innspill under de to dagene på Scandic Vulkan. Under middagen på kvelden vil Norges junior kokkelandslag servere den samme menyen som skal serveres under VM i kokkelandslag i Luxembourg senere i år.

Kontaktpersoner: 

Sjømat Norge: Øyvind André Haram,oyvind.haram@sjomatnorge.no, 908 81 591.

NHO Reiseliv: Øystein Eian, oystein.eian@nhoreiseliv.no, 901 57 273.

NHO Mat og Drikke: NIna Wollum Skarbø, nws@nhomd.no, 481 00 550.

Baker- og Konditorbransjens Landsforening: Gunnar Bakke, gb@nhomd.no, 970 19 591.

Norges Kokkemesteres Landsforening: Espen A. Wasenius, espen@nkl.no, 957 74 569.

Nøkkelord

Bilder

Ole Petter Nyhaug fra Opinion la frem funnene i undersøkelsen. Foto: Sjømat Norge.
Ole Petter Nyhaug fra Opinion la frem funnene i undersøkelsen. Foto: Sjømat Norge.
Last ned bilde

Om NHO Mat og Drikke

NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke
Middelthuns gate 27
0368 Oslo

23 08 86 80http://www.nhomd.no

NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting. 

NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

-Må ikke bli en sovepute28.8.2023 08:46:32 CEST | Pressemelding

Nye tall fra SSB viser at nordmenn grensehandlet for 2,6 milliarder i 2.kvartal 2023. – Høy inflasjon, dyrtid og en svak norsk krone må ikke bli en sovepute for regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen. Utviklingen i grensehandelen viser tydelig at forbrukerne regner på om grensehandel lønner seg. Selv om det for mange ikke lønner seg akkurat nå, vil et hvileskjær fra regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen kunne slå hardt tilbake når situasjonen endrer seg, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Grensehandel: -Gledelig tilbakegang, men ingen varig løsning.30.5.2023 08:22:24 CEST | Pressemelding

Ny statistikk viser at nordmenn i 1. kvartal 2023 grensehandlet for 1,9 milliarder kroner. – Dette kan bety at norske avgiftslettelser og erfaringene fra pandemien har bidratt til å snu en utvikling som i senere år ellers har vist høy og økende grensehandel. Samtidig er 1,9 milliarder kroner brukt av nordmenn i Sverige, 1,9 milliarder kroner tapt i Norge. Det er et tap av verdiskaping og arbeidsplasser som regjeringen snarest mulig må gjøre noe med. Når en viktig forklaring på tilbakegangen trolig er høy prisvekst på mat i Sverige og svak kronekurs, må dette ikke bli en sovepute for Vedum og Vestre, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye