Skifttillegg og OSO-ordningen ga enighet om oljeoppgjør hos Riksmekleren

Det ble enighet om et forpliktende utvalgsarbeid som vil ha som mål å redusere fordelsbeskatningen med ca 3000 kroner netto for hvert medlem ved å justere OSO-ordningen. Det skal også utredes en knytning mellom skifttillegget og sokkeloverenskomstens lønnsmatrise.

– Dette er en vinn-vinn situasjon for alle parter, understreker Ingvartsen.

Mer fornuftig OSO-innbetaling
Oljearbeidernes Sosiale Ordninger (OSO) er en fellesbetegnelse for de sosiale ordningene rundt tap av helsesertifikat for ansatte. Dagens OSO-ordning har gått med overskudd og akkumulert over 400 millioner kr i egenkapital, noe som ikke er ordningens intensjon. Ansatte blir fordelsbeskattet med kr 10.768 pr år.

– Vi viderefører OSO-ordningens hensikt om å kompensere ansatte som mister helsesertifikatet for arbeid på norsk sokkel, men er enige om å utrede ordningen slik at det blir et mer fornuftig nivå på innbetalingen, samtidig som utbetalingens størrelse for de som mister helsesertifikatet blir som før, forteller Ingvartsen.

Enigheten medfører at det enkelte medlem ikke blir unødvendig skattlagt, samtidig som den opprettholder sikkerheten for samme utbetaling som tidligere. Partene er enige om at det er et misforhold mellom innbetalt premiekostnad for arbeidsgiver og påført skattebelastning for den enkelte sett opp mot ansattes fordeler av ordningen. Partene er også enige om at det til enhver tid skal ligge tilstrekkelig kapital i fondet.

Skifttillegget som fast lønnsprosent
Partene kom også til enighet om å utrede en knytning mellom skift-/konferansetillegget og et eksisterende punkt i sokkeloverenskomstens lønnsmatrise.

– Skifttillegget er et viktig tema i alle oppgjør. Enigheten nå vil kunne forenkle fremtidige lønnsoppgjør, og sikre at skift-/konferansetillegget følger lønnsveksten. Dette tas inn i hovedoppgjøret i 2018, sier Ingvartsen, og viser til at å få skift-/konferansetillegget som en fast prosent av lønnsrammen vil gi samme ordning som praktiseres på mange landanlegg, hvor det er et betydelig høyere skift-/konferansetillegg.

Fornøyd med resultatet
– Vi er fornøyd med enigheten i meklingen, som vil senke skattebelastningen og sikre skift-/konferansetilleggets forutsigbarhet, understreker Ledernes forbundsleder.

Lønnsjustering gjøres gjeldene fra 1. juni 2017, på lik linje med de andre forbundene som ikke hadde streikerett i dette mellomoppgjøret.