Skifte ut ribba med brød til jul?

Nei, så drastisk trenger du ikke gå til verks. I år har vi fått hjelp til å utvikle nye juleoppskrifter av det norske Bakerlandslaget, landslagskonditor Cathrine Nilsen, konditor og blogger Elin Vatnar Nilsen og tradisjonsbærer Bodil Nordjore. Jul er uten tvil en av de store bakehøytidene. Sju slag småkaker til jul, fruktkaker, krydderkaker, lefser, vørterbrød, smultringer og mange flere kjente og kjære julekaker blir bakt over hele vårt langstrakte land. Dette er vi Opplysningskontoret for brød og korn svært glade for, vi liker at folk baker eller kjøper alle slags julekaker.
Ny tvist på julemiddagen i år? Kuvertbrød med rødbetsaft passer utmerket til ribba på julaften. Finn annet kornbasert og bakt tilbehør til årets julemiddager på brodogkorn.no

Vår julekampanje i år heter altså «Vi gir deg de gode julemåltidene». Det bærer løfte om mye mer enn kaker, tenker du?

Og det er helt riktig.

Vi vil med årets kampanje vise at bakverk og/eller andre kornbaserte produkter har sin naturlige plass på hele julemenyen og ikke bare på kakefatet.

Vi har mange spennende forslag og nye måter å bruke bakverk og andre kornbaserte produkter til julematen, både til julefrokostenjuleselskapene og til og med julemiddagen

Og selv om tradisjoner er viktig er det like viktig å utfordre vaner og å prøve nye smaker og kombinasjoner.

Noen av forslagene våre kan kanskje være i friskeste laget eller krevende i forhold til etablerte smaker, men vi lover at alle har gode smaker, og kanskje til og med hever opplevelsen av julemåltidet.

Vi i Opplysningskontoret for brød og korn er opptatt av utvikling, å teste grenser og av og til utfordre oss selv når det gjelder tradisjoner.

Klikk her for inspirasjon og oppskrifter til årets julemåltider.

Følg gjerne med på adventskalenderen for nye tips frem til julaften.

Bakgrunnstoff om julebaksten og hvorfor vi feirer jul og Lucia finner du på våre juleskolesider.

Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn
epost: torunn@brodogkorn.no
mobil: 952 89 666

Konditor og blogger Elin Vatnar Nilsen fra krem.no står bak oppskriftene på nyskapende formkaker og julepyntede festkaker til årets juleselskaper på brodogkorn.no.
Landslagskonditor Cathrine Nilsen fra Dromedarbakeriet i Trondheim har fylt og pyntet smakfulle og luftige éclairs for jul og nyttårsselskapene. Oppskrifter på brodogkorn.no.
Tradisjonsbærer Bodil Nordjore har delt sine beste tips og oppskrifter til julens lefser  og faltbrød på brodogkorn.no.
Tradisjonsbærer Bodil Nordjore har delt sine beste tips og oppskrifter til julens lefser og faltbrød på brodogkorn.no.
Bakerlandslaget, som vant sølv i nordisk bakemesterskap i høst, tok utfordringen med å lage nytt kornbasert tilbehør til julemiddagen. Se oppskriftene på brodogkorn.no

Lørenveien 40

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn